ایجاد سه هلدینگ مالی، سیمانی و صنعتی در دل “وامید”

دسته بندی اخبار بورس

ابراهیمی، سرپرست شرکت سرمایه گذاری امید درخصوص این شرکت اظهار کرد: مجموعه سرمایه گذاری امید با ترکیب سهامداری که اکثریت آن را بانک سپه و صندوق بازنشستگی بانک ها تشکیل می دهد یکی از بزرگترین هلدینگ های چند رشته ای کشور است که بعد از "شستا" در رتبه دوم قرار دارد. از نظر ارزش بازار جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت تامین سرمایه امید به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بورس نیوز:

محصولات پتروشیمی، صنعتی و معدنی در بازه های زمانی مختلف در فراز و فرودهای تجاری قرار می گیرند. شرکت سرمایه گذاری امید حول حوزه معدن و سنگ آهن فعالیت می کند و قسمت اعظم پورتفوی ما را این حوزه تشکیل داده است.
سرپرست شرکت سرمایه گذاری امید ادامه داد: هیات مدیره امید تدبیری اندیشیدند که چطور می توان ثبات سرمایه گذاری و تنوع پورتفو را مبتنی بر مزیت های رقابتی کشور داشت. مجموعه هایی مثل امید با این عرض و طول چابک نیست. ما نمی توانیم در حوزه غذایی یا تکنولوژی رقابت کنیم. بنابراین باید به سمت حوزه هایی برویم که در کشور ما وجود دارد. هیات مدیره امید در استراتژی اصلاح پورتفوی خود ورود به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را جزو اولویت ها قرار داده است. ما با حوزه و محوریت شرکت پترو امید آسیا متعلق به شرکت سرمایه گذاری امید که در حال حاضر بزرگترین مخازن ذخیره سازی نفت را ایجاد می کند با یک قرارداد ارزی در فاز اول به میزان دو میلیون بشکه آماده افتتاح داریم. امسال 4میلیون بشکه را به بهره برداری خواهیم رساند.
ابراهیمی بیان کرد: دو کار دیگر هم شروع کردیم که هنوز به نتیجه نرسیده است. با هلدینگ خلیج فارس و پترول در حال رایزنی برای سرمایه گذاری مشترک در حوزه پایین دست پتروشیمی هستیم. ما در این حوزه کار مشترکی را شروع می کنیم. حوزه کلی در متانول است. اقدام دیگر، سایت پتروشیمی در شهر دهدشت که زمین و مجوزهایش را با طرح تولید اوره و آمونیاک آماده کردیم. درباره تامین مالی آن صحبت کردیم و مشکلی وجود ندارد. علاوه بر اینها، ما UTBT و زیرساخت لازم برای ذخیره سازی 30میلیون بشکه را فراهم کردیم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه های دیگر سرمایه گذاری امید شرکت هایی مثل کمپرسورسازی پادنا و آسیاناما را داریم. کمپرسورسازی پادنا، کمپرسورهای یخچال را می سازد و نوعی همکاری مشترک ایران و چین است. در مدت فعالیت یکساله با تغییر استراتژی، 95 درصد رشد تولید محصول و رشد 15 برابری سود خالص داشت. 80درصد ظرفیت و انرژی ما صرف شرکت هایی می شد که سودآوری چندانی برای ما نداشت.
وی عنوان کرد: شرکت دیگر آسیاناما که تولید مخازن ذخیره سازی گاز برای خودروهای سواری را انجام می دهد. مدرن ترین تکنولوژی مخازن ذخیره سازی گاز برای خودرو را این شرکت در کشور دارد. سایت این شرکت در قزوین است. درآمد عملیاتی 54 درصد افزایشی بود و سود خالص آن، 126 درصد در بازه یکساله رشد کرد. در سایت خاوران اولین سایت تجهیز کامل خودروهای گازسوز را انجام می دهد. این مارکت مارکت جذابی برای بازارآینده ما خواهد بود.
ابراهیمی گفت: شرکت دیگر سیمان هرمزگان است که در 4 ماهه گذشته خوب درخشیده است. این شرکت با نماد “سهرمز” توانسته در بازه 5 ماهه فروش خود، بالاترین نرخ فروش داخلی و نرخ صادراتی را به خود اختصاص دهد. در صنعت سیمان که به عنوان صنعت پربازده نیست این شرکت توانسته رشد 50درصدی سود را داشته باشد. افزایش ظرفیت نسبتا خوبی در خط تولید ایجاد کرده است.
سرپرست شرکت سرمایه گذاری امید ادامه داد: شرکت دیگر، کویرتایر در خراسان جنوبی است که یکی از معظم ترین کارخانه های لاستیک سازی کشور بوده و اولین لاستیک های شاسی بلند را در کشور تولید کرد. محصولات این شرکت کیفیت خوبی دارد. فروش مجازی آن را نیز راه اندازی کردیم. این مجموعه طرح تولید لاستیک ماشین آلات سنگین معدنی و دامپتراک را داریم که وارداتی است و ارزبری بالایی به این وسیله انجام می شود. افتتاحیه دستگاه ساخت تولید لاستیک را در کویرتایر راه اندازی کردیم.
وی گفت: جایگاه امید در اقتصاد ملی کشور 75درصد سهم بازار و دانه بندی سنگ آهن را در اختیار دارد. 60 درصد تولید مخازن گازی، 26 درصد ظرفیت مخازن استراتژیک نفت خام، 20 درصد سهم بازار لاستیک، 12درصد سهم بازار سیمان و 2درصد از ظرفیت برق کشور را نیز داراست.
ابراهیمی یادآور شد: همچنین سه هلدینگ در امید ایجاد می کنیم. این هلدینگ ها از ترکیب زیرمجموعه های امید به وجود می آید. امید 17 شرکت فرعی و 13 شرکت وابسته دارد. سه هلدینگ، هلدینگ مالی امید، هلدینگ سیمانی و هلدینگ صنعتی است.
در ادامه این نشست، چراغی، مدیرعامل مجموعه پتروامید درباره ذخیره سازی نفت بیان کرد: مخازن استراتژی در استان هرمزگان شهرستان جاسک واقع شده و دارای ظرفیت 10 میلیون بشکه و 20 مخزن 500هزار بشکه ای است. قرار نیست نفت را بفروشیم. هدف ما ذخیره سازی نفت خام است. به ازای ذخیره سازی هر بشکه 59 سنت یورو از وزارت نفت دریافت می کنیم. علت این کار، کار ملی است. اگر نقشه انرژی دنیا را دنبال کنید می بینید که در امارات و در راس المرکز 100میلیون بشکه نفت در حال ساخت است. به همین خاطر کشور تصمیم گرفت که این ذخیره سازی را در دریای عمان انجام دهد. با تعریف 30 میلیون بشکه که 10میلیون بشکه برای ساخت به ما ابلاغ شده و از این میزان 2 میلیون بشکه تا 22 بهمن آماده بهره برداری می شود. 2 میلیون دیگر تا پایان سال و باقی بشکه ها تا پایان سال 1402 آماده بهره برداری است.
وی افزود: باتوجه به مشکلاتی که در حوزه انرژی دنیا به وجود آمده صادرات نفت با مشکل مواجه شد. جنگ روسیه و اکراین هم تاثیرگذار است. از طرف دیگر نفت را از دو طریق ذخیره سازی می کنند. یکی از طریق ساخت مخازن فولادی در خشکی و دیگر نفتکش های دریا . هزینه ذخیره سازی نفت در دریا سه برابر ذخیره در خشکی است. از این نظر برای ما ذخیره سازی نفت در خشکی به صرفه است. ما بزرگترین مخزن دار خصوصی کشور هستیم و با 10میلیون بشکه ای که ساخته می شود روی هم 20 میلیون بشکه تاکنون ساخته می شود. برنامه داریم که در سال آینده ظرفیت 10 میلیون بعدی را به ظرفیت خود اضافه کنیم و سال بعد 10 میلیون دیگر تا 30 میلیون بشکه ساخته شود.
چراغی خاطرنشان کرد: نفت خام که از استان خوزستان تولید می شود و به سمت بوشهر در گوره حرکت می کند و از آنجا با عبور از 1100 کیلومتر وارد مخازن جاسک می شود. این طرح طرح استراترژیک اقتصادی است. استراتژیک از این نظر گه اگر زمانی اتفاقی برای تنگه هرمز رخ دهد ما می توانیم صادرات نفت را از دریای عمان داشته باشیم. این یک طرح ملی است. از نظر آورده برای ما آورده خوبی خواهد داشت. تا 15 سال درآمد به صورت کاملا ثابت و به صورت ارزی خواهد بود. اما دید اول سرمایه گذاری امید دید ملی است و نگاه دیگر اقتصادی و سودآوری.
ابراهیمی درباره ورود هلدینگ ها به بازار سرمایه و خرید آنلاین تایر خاطرنشان کرد: درباره هلدینگ ها پس از ایجاد، ما برنامه عرضه در بازار سرمایه را داریم. ما شرکت های خوب خودمان را به بازار سرمایه می آوریم. زمانی می توانیم در توسعه اقتصادی کشور موفق باشیم که مردم را در سود بنگاه ها شریک کنیم. هر محصولی که بتوانیم به طور شفاف در بورس کالا عرضه کنیم حمایت می کنیم. با کلیت این موضوع موافق هستیم.
زینعلی، مدیرعامل مجموعه کویرتایر در خصوص عرضه تایر در بورس کالا ادامه داد: تایرسازان به شدت دنبال این هستند که یا از قیمت گذاری معاف شویم یا اجازه دهند که در بورس محصولات را ارائه کنیم. وزارت صنایع به هر دلیلی قبول نمی کند. چون تایر را مشمول قیمت گذاری می داند که نباید در بورس عرضه شود. از این سیاستگذاری های غلط گلایه داریم. بیش از 82 نوع ماده را با هم ترکیب می کنیم که تایر تولید شود. تمام شبکه تامین وتدارک از قیمت گذاری معاف است اما محصول نهایی را مشمول قیمت گذاری می دانند. تایرسازان در وضعیت بغرنجی قرار دارند. نه تنها تایرسازان موافق هستند بلکه تقاضایشان این است که تایر را در بورس عرضه کنند. این گلایه شدید از سیاستگذاران در این حوزه داریم که امیدواریم اصلاح شود.
ابراهیمی گفت: ما با سیاست قیمت گذاری دستوری مخالف هستیم. کلا دولت ها هر زمانی که سعی می کنند در بازار و نظام بازار در راستای منافع مردم دستکاری کنند عدم کارایی را به سیستم تحمیل می کند. اگر ما بتوانیم فضای اقتصادی را جذاب کنیم سرمایه گذار خودش به این حوزه می آید.
ابراهیمی درباره شورای رقابت و عرضه خودرو در بورس گفت: عرضه خودرو در بورس اقدام خوبی بود. به عنوان کسی که خودم مدت ها ثبت نام کردم و هیچ وقت هم برنده نشدم می گویم عرضه خودرو در بورس اقدام خوبی بود. کمک می کرد که خودرو به دست مصرف کننده نهایی برسد. سود خودروساز هم بالاتر می رفت. اقدام خوبی بود اما اینکه شورای رقابت با چه هدفی جلوی این مساله را گرفت به نظرم باید تعامل بین دستگاهی بیشتر شود. قطعا منافع ملی را در نظر گرفتند. سهام خودرویی سهام بزرگی است و بر بازار تاثیرگذار است. وقتی خبر اینچنینی به بازار می رسد بازار را متاثر می کند. بازار مسیر خود را پیدا می کند، بازار سرمایه نشان داده هیچ وقت از سایربازارها عقب نمانده است.
بابایی، مدیرعامل هلدینگ تابان هور درباره افزایش نرخ برق توضیح داد: مجموعه تابان هور یکی از بزرگترین هلدینگ های انرژی با سهامداری گیلان، سمنان و ارومیه است. بزرگترین نیروگاه تجدیدپذیر بادی که تولید 30 درصد انرژیهای تجدیدپذیر به عهده ماست.
وی افوزد: برق یک کالای استراتژیک است که هیچ اختیاری نداریم. دوست داشتیم اتفاقات خوبی در بحث قیمت گذاری رخ دهد اما نشد. باتوجه به سیاست هایی که مجموعه ما اتخاذ کرده گفتیم کمی از وزارت نیرو دور باشیم؛ بهتر است. نرخ گذاری دست ما نیست و هر سال وزارت نیرو ارزیابی می کند و قیمت می دهد. شروع افزایش نرخ از 23 شهریور بود. مجموعه تابان هور به جهت اینکه بتواند تدبیر کند از وزارت نیرو کمی دور شد و با سیاست های سرمایه گذاری امید به سمت صنایع رفتیم. در این راستا، احداث نیروگاه 18 مگاواتی جاسک با نظارت هند آمادگی تولید انرژی برای 22 بهمن را داریم. یک مگا پروژه برای سیرجان داریم. اینها از حوزه وزارت نیرو خارج است و قرارداد آن ارزی است. ما در نرخ تاثیر گذار نیستیم و نرخ حاکمیتی است.
ابراهیمی در پاسخ به بورس نیوز، درخصوص افزایش سود عملیاتی گفت: قسمت اعظم سود امید معمولا از حوزه معدن و سنگ آهن است. قسمتی از آن متاثر ازعملکرد خوب گهرزمین بود. بالاترین میزان فروش محصول در بورس کالا را به خود اختصاص داد و توانست بالاترین میزان صادرات را در طول فعالیت شرکت گهرزمین به خود اختصاص دهد. معدنی ها سال خوبی را پشت سر گذاشتند و امید نیز همین طور بود و پیش بینی می کنیم که به ازای هر سهم 150 تا 200 تومان سود تقسیم کنیم.
خاشعی، عضو هیات مدیره سرمایه گذاری امید درباره افزایش سرمایه به بورس نیوز بیان کرد: سود سال 99 امید حدود 7 هزار میلیارد تومان، در سال 1400 حدود 13200 میلیارد تومان سود شناسایی و تقسیم کرد. سال 1401 سودی که شناسایی شد حدود 16800میلیارد تومان است. پیش بینی برای سال 1402 حدود 17هزار میلیارد تومان است. یکی از دلایلی که استراتژی امید را به سمت تنوع در سبد سرمایه گذاری هایش می برد این است که ریسک ناشی از نوسانات قیمتی سنگ آهن را کم کنیم و به سمت حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده از طریق هلدینگ های بالادستی برویم.
وی بیان کرد: پیش بینی ما این است که درسال 1403 سود امید را به بالای 20 همت ارتقا دهیم. برنامه افزایش سرمایه در هیات مدیره مصوب شده است.
ابراهیمی گفت: ما در امید با برنامه هایی که در نظر گرفتیم کاهش سود نداریم.
سرپرست شرکت سرمایه گذاری امید در پایان نوید داد که در راستای واگذاری دارایی های مجموعه های دولتی، یک سید هلدینگ امید به زودی ارزش گذاری آن تمام می شود و در بازار عرضه می شود. رایزنی هایی با مجموعه های مختلف شده اما چون فرایند آن از طریق مزایده و بازار سرمایه است به آنها واگذار شده است.

 

لینک خبر در بورس نیوز :  https://www.boursenews.ir/0017TY

نظرات کاربران