صندوق سرمایه‌گذاری مشترک گنجینه مهر

دسته بندی

صندوق مشترک گنجینه ی مهر در تاریخ 1392/03/20با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) به عنوان صندوق سرمایه گذاری موضوع بند ٢٠ ماده ١ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال ١٣٨٤، فعالیت خود را آغاز کرد. این صندوق با شماره 11222 نزد سبا به ثبت رسیده است.

بدین وسیله به اطلاع تمامی سرمایه گذاران محترم می رساند، شرکت تامین سرمایه امید به عنوان مدیر صندوق سرمایه گذاری مشترک گنجینه مهر، در راستای صرفه و صلاح سرمایه گذاران و به منظور تسهیل دسترسی به فرآیند صدور واحدهای صندوق، درصدد است نسبت به اخذ مجوز تبدیل ماهیت صندوق مشترک گنجینه مهر از « صندوق مختلط مبتنی بر صدور و ابطال» به « در اوراق بهادار با درآمد ثابت با ساختار قابل معامله (ETF) » اقدام نماید.

اطلاع رسانی

ارکان صندوق سرمایه‌گذاری مشترک گنجینه مهر

مدیر، مدیر ثبت و ضامن نقدشوندگی: شرکت تأمین سرمایه امید(سهامی عام)

 

متولی: موسسه حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار

 

حسابرس: موسسه حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار

 

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری مشترک گنجینه مهر

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک گنجینه مهر مزایای زیر را برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت :

مدیریت حرفه‌ای : یکی از مزایای مهم صندوق سرمایه‌گذاری مشترک گنجینه مهر آن است که توسط گروهی از تحلیل‌گران و افراد حرفه‌ای مدیریت می‌شود و همین مساله نکته مهمی برای سرمایه‌گذاران خرد و غیر حرفه‌ای بشمار می‌آید. .

تنوع بخشی و کاهش ریسک : بر اساس تئوری های مالی، سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش خواهد داد. لذا سبد صندوق سرمایه‌گذاری  مشترک گنجینه مهر حاوی اوراق بهادار متنوعی خواهد بود که ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می دهد.

صرفه‌جویی در مقیاس : در صندوق سرمایه‌گذاری امکان استفاده از مزیت­های سرمایه‌گذاری بزرگ مانند پرداخت هزینه­های ارکان صندوق، استفاده از نرم‌افزارهای مختلف مالی و تحلیلی و … فراهم می‌آید.

نقد‌شوندگی : با توجه به وجود ضامن نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران در هر زمان می‌توانند واحدهای سرمایه‌گذاری خود را ابطال نموده و وجوه خود را دریافت نمایند.

شفافیت و نظارت :  با توجه به اینکه صندوق سرمایه­گذاری مشترک گنجینه مهر همواره تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، متولی و حسابرس قرار دارد، از سطح  نظارت و شفافیت بالایی برخوردار است.

سهولت سرمایه‌گذاری : سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک گنجینه مهر بسیار ساده بوده و نیازی به تحلیل‌های پیچیده ندارد.

 

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق سرما‌یه‌گذاری مشترک گنجینه مهر

قبل از اقدام به سرمایه­ گذاری لازم است ثبت نام در سامانه سجام www.sejam.ir صورت گیرد.

گام‌های مورد نیاز برای تکمیل فرآیند ثبت نام در سامانه سجام:

  • وضعیت اولیه (بصورت آنلاین در سامانه سجام)؛
  • تکمیل فرم‌ها (بصورت آنلاین در سامانه سجام)؛
  • تایید استعلام و دریافت کد پیگیری (بصورت آنلاین در سامانه سجام)؛
  • مراجعه به مراکز احراز هویت (احراز هویت هم بصورت حضوری از طریق مراجعه به مراکز احراز هویت و هم بصورت غیرحضوری از طریق اپلیکیشن سیگنال قابل انجام می­باشد.)؛
  • احراز هویت نزد مراکز احراز هویت؛
  • تایید سهامدار در سجام و دریافت کد پیگیری.*

*حفظ و نگهداری کد پیگیری سجام همواره حائز اهمیت است.

 

پس از تایید هویت سهامدار در سامانه سجام علاقه‌مندان به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری مختلط گنجینه مهر می‌توانند با مراجعه به سامانه امید فاندزwww.omidibfunds.ir  نسبت به ثبت نام و خرید واحدهای سرمایه‌گذاری اقدام نمایند.

واریز وجه مورد نظر به حساب شماره 3130004916250 بنام صندوق سرمایه‌گذاری مشترک گنجینه مهر نزد بانک سپه شعبه آپادانا شاخص 1309 و یا از طریق واریز آنی (در تارنمای صندق و یا سامانه امیدفاندز).

نکته: حداقل تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق: 1 واحد و حداکثر آن 35،000 واحد است.

 

نحوه خروج از صندوق سرمایه‌گذاری مشترک گنجینه مهر

دارندگان واحدهای سرمایه‌­گذاری می‌توانند با ورود به سامانه امید فاندز نسبت به ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری اقدام نمایند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند از روز شنبه الی چهارشنبه به غیر از ایام تعطیل رسمی نسبت به صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود اقدام نمایند. در صورت بروز هرگونه مشکل با واحد ارتباط مشتریان (CRM)صندوق به شماره  54906 داخلی 1 تماس حاصل نمایند.

 

نکات مهم درباره سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلظ

برای داشتن یک سرمایه‌گذاری مطمئن، لازم است سرمایه­گذار ابتدا اهداف و نیازهای خود را مشخص نماید. کسانی که نمی‌توانند درباره سرمایه خود ریسک بپذیرند، بهتر است صندوق‌های بادرآمد ثابت را انتخاب کنند و کسانی که به سود صندوق نیاز دارند، باید موردی را در نظر بگیرند که به‌صورت دوره‌ای سود پرداخت می‌کند.  اگر سرعت نقدشوندگی برای شخص اهمیت دارد، بهتر است صندوق‌های ETF را انتخاب نماید و اگر قابلیت ریسک‌پذیری بالایی باشد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام می‌توانند سود بیشتری متناسب با ریسک را نصیب ایشان نماید. درصورت تمایل به پذیرش ریسک متوسط و کسب بازدهی حاصل از بازار سهام، صندوق مختلط گزینه مناسبی تلقی می­شود.

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، سهم عمده‌ای از سرمایه صرف سپرده‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و سپرده بانکی می‌شود. از سوی دیگر، در صندوق‌های سهامی، بیشترین بخش دارایی به خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس اختصاص داده می‌شود. اما در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط، هم بر روی سهام شرکت‌های بورسی و هم اوراق بهادار بادرآمد ثابت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود. مطابق دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق بهادار بادرآمد ثابت و سپرده بانکی در این صندوق بین 40 تا 60 درصد است. به این صورت که صندوق­ سرمایه‌گذاری مختلط حداقل 40 و حداکثر 60 درصد از سرمایه خود را به ترکیبی از سپرده بانکی و اوراق بادرآمد ثابت اختصاص می‌دهد و مابقی آن را در سهام سرمایه­گذاری می­کند. با توجه به ترکیب نوع سرمایه‌گذاری صندوق‌های مختلط می‌توان گفت که بازدهی بیشتری نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت دارند. هر چند که ریسک بیشتری نیز خواهند داشت. از آنجایی که حدود نیمی از دارایی صندوق‌های مختلط به سپرده بانکی و اوراق بادرآمد ثابت اختصاص داده می‌شود، بنابراین ریسک کمتری نسبت به صندوق‌های سهامی دارند.

اگر بازار سهام روند صعودی به خود بگیرد و وضعیت خوبی داشته باشد؛ در این صورت بازدهی صندوق‌های مختلط از صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر خواهد بود. بنابراین هرچه سهم سرمایه‌گذاری این صندوق در سهام بیشتر باشد، بازدهی بیشتری نصیب سرمایه‌گذار می‌شود. صندوق سرمایه­گذاری مشترک گنجینه مهر از ویژگی صندوق‌های مختلط برخوردار است.

وقتی سرمایه ­گذار نوع صندوق متناسب با نیازخود را پیدا کرد، باید مجموعه­ای را بیابد که طبق مدل موردنظر خود فعالیت می­کند. مرجع اصلی برای این کار، سایت شرکت فناوری بورس ایران است که اطلاعات کاملی را درباره همه صندوق­های فعال در اختیارشان قرار می­دهد. قبل از انتخاب صندوق، باید اساسنامه و امیدنامه و سابقه و تاریخچه فعالیت آن مورد بررسی قرارگیرد. همچنین لازم است گزارش‌های مربوط به میزان بازدهی فعلی و بازدهی پیش‌بینی‌شده را در نظر بگیرد تا بتواند دیدی کلی از نحوه عملکرد آن به دست آورد.

نکته مهم دیگر، ضرورت سرمایه‌گذاری در چند نوع صندوق است؛ کاری که اصطلاحاً به آن تشکیل پرتفوی گفته می‌شود. همان‌طور که اشاره شد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دارایی‌های مختلف و در نتیجه میزان ریسک‌های مختلفی دارند. برای رسیدن به سطح تعادل میان ریسک و سود دریافتی، بهتر است یک پرتفوی یا سبد سرمایه‌گذاری ایجاد گردد که از واحدهای انواع صندوق‌های مختلف تشکیل می‌شود. این کار از طرفی ریسک سرمایه‌گذاری افراد را پوشش می‌دهد و از طرف دیگر شامل سود ماهانه می‌شود.

شرکت تامین سرمایه امید مجموعه­ای از صندوق­های بادرآمد ثابت، سهامی، مختلط و طلا را تحت مدیریت خود دارد که امکان تشکیل پرتفویی از انواع صندوق­های سرمایه­گذاری را برای علاقه­مندان فراهم می­سازد.

 

اهداف صندوق

 هدف از تشکيل صندوق، جمع‌آوري سرمايه از سرمايه‌گذاران و تشکيل سبدي از دارايي‌ها و مديريت اين سبد است؛ با توجه به پذيرش ريسک موردقبول، تلاش مي‌شود، بيشترين بازدهي ممکن نصيب سرمايه‌گذاران گردد. انباشته‌شدن سرمايه در صندوق، مزيت‌هاي متعددي نسبت به سرمايه‌گذاري انفرادي سرمايه‌گذاران دارد: اولاً هزينه بکارگيري نيروهاي متخصص، گردآوري و تحليل اطلاعات و گزينش سبد بهينه اوراق بهادار بين همه سرمايه‌گذاران تقسيم مي‌شود و سرانه هزينه هر سرمايه‌گذ‌ار کاهش مي‌يابد. ثانياً، صندوق از جانب سرمايه‌گذاران، كليه حقوق اجرايي مربوط به صندوق از قبيل دريافت سود سهام و كوپن اوراق بهادار را انجام مي‌دهد و در نتيجه سرانه هزينه هر سرمايه‌گذ‌ار براي انجام سرمايه‌گذاري کاهش مي‌يابد. ثالثا،ً امکان سرمايه‌گذاري مناسب و متنوع‌تر دارايي‌ها فراهم شده و در نتيجه ريسک سرمايه‌گذ‌اري کاهش مي‌يابد.

نصاب دارايي ها در صندوق هاي سرمايه گذاري مشترک در سهام

این صندوق از نوع صندوق های سرمایه گذاری در سهام است و اکثر وجوه خود را به شرح جدول زیر صرف خرید سهام و حق تقدم خرید سهام می کند. همچنین در طول عمر صندوق حد نصاب های زیر بر اساس ارزش روز دارایی های صندوق رعایت می شود:

 

بروشور معرفی صندوق