ورود “وامید” به حوزه انرژی

دسته بندی اخبار بورس

شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید که از سال 1386 با نماد «وامید» در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده، دارای چندین شرکت بورسی و غیربورسی است و نقش بسیار با اهمیتی در ارزش آفرینی، رشد اقتصادی و اشتغال کشور به ویژه در استان‌های مرزی به عهده دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت تامین سرمایه امید به نقل از هفته نامه بورس با جناب آقای دکتر ابراهیمی سرپرست محترم گروه مدیریت سرمایه گذاری امید:

طرح های توسعه ای گروه مدیریت سرمایه گذاری امید در چه شرایطی قرار دارد؟

شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های چند رشته‌ای کشور در حوزه‌های مختلف طرح‌های توسعه‌ای را شروع کرده که از آن میان، دو طرح آماده بهره‌برداری است و به زودی با حضور مقامات مرتبط از جمله مجموعه وزارت اقتصاد و مجموعه بانک سپه افتتاح می‌شوند. این طرح‌ها عبارتند از فاز اول ذخیره‌سازی 2 میلیون بشکه نفت خام و نیروگاه 36 مگاواتی تامین زیرساخت‌های ذخیره‌سازی نفت خام. عمده‌ترین تمرکز ما در تغییر استراتژی پرتفوی «وامید» ورود به حوزه نفت و گاز و پتروشیمی است و طبق آن مذاکراتی را با هلدینگ خلیج فارس در خصوص راه‌اندازی یک کارخانه اوره و آمونیاک را شروع کردیم.

ورود «وامید» به حوزه پایین‌دستی در چه مرحله‌ای است؟
در حوزه زنجیره معنی، «وامید» پیشتاز است. سه مجموعه گل‌گهر، چادرملو و گهر زمین که در ذیل سرمایه‌گذاری «وامید» هستند، طرح‌های پایین‌دستی را در حوزه صنعت، معدن و به ویژه زنجیره فولاد به خوبی پیش می‌برند و این نوید را به همه سهامداران می‌دهم که مجموعه‌های معدنی «وامید» تا پایین‌ترین لایه‌های حوزه محصولات صنعت و معدن ورود خواهد کرد. در حوزه‌های دیگر هم آسیب شناسی کردیم و نتیجه گرفتیم که کشور در برخی از حوزه‌های صنعت پتروشیمی مازاد ظرفیت دارد و اگر در حوزه‌های پایین‌دستی آن برویم، می‌توانیم ارزش‌افزوده خوبی ایجاد کنیم به همین دلیل مذاکراتی با مجموعه پترول و هلدینگ خلیج فارس آغاز کردیم. علاوه بر اینها در حوزه‌های دانش‌بنیان، تولید لاستیک‌های سنگی، لاستیک‌های او تی آر و تی بی آر برای ماشین‌آلات بزرگ صنعتی و ساخت کمپرسور یخچال که در بخش دانش بنیان مجموعه ما یعنی پادنا انجام می‌شود و در حوزه مخازن ذخیره‌سازی گاز که مجموعه آسیانا نامای «وامید» در آن حضور دارد، فعالیت می‌کنیم.

درمورد هلدینگ‌های «وامید» توضیح دهید.
در نتیجه بررسی‌های هیات مدیره «وامید» به این نتیجه رسیدیم که این قابلیت را داریم که سه هلدینگ معظم را ایجاد کنیم. یکی از آنها گروه مالی ما خواهد بود که ترکیبی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری سپه، گوهران، کارگزاری سپه و تامین سرمایه امید در ذیل آن قرار می‌گیرند. دیگری مجموعه هلدینگ سیمانی شرکت است که مجموعه سیمان هرمزگان و سیمان اندیمشک که به زودی راه‌اندازی می‌شود، به همراه مجموعه یزد سفالین، مجموعه صنعتی ساگار و دیگر مجموعه‌های سیمانی که سهامدار آن هستیم، ترکیب هلدینگ سیمانی ما را تشکیل می‌دهند. هلدینگ صنعتی نیز سومین مجموعه‌ای است که شرکت‌های آسیا ناما، کمپرسورسازی پادانا و کویرتایر زیرمجموعه‌های آن هستند که هر سه هلدینگ در آینده به بازار سرمایه عرضه خواهند شد.

پیش‌بینی شما از زمان بهره‌برداری طرح‌های توسعه‌ای «وامید» چیست؟
مجموعه فاز اول مخازن با دو میلیون بشکه و نیروگاه مرتبط با آن آماده بهره‌برداری است که تا انتهای سال دو میلیون بشکه دیگر با آن اضافه خواهد شد و تا پایان سال 1402 به ظرفیت تکمیل یعنی 10 میلیون بشکه خواهد ر‌سید. طرح‌های توسعه صنعتی مجموعه‌های گل‌گهر و گهر زمین نیز بخشی در سال 1402 و مابقی هم در سال 1403 به اتمام می‌رسند. همچنین طرح‌های توسعه‌ای کوچکتر آسیاناما، کمپرسورسازی پادانا و سیمان هرمزگان نیز در سال 1402 به بهره‌برداری خواهند رسید. برنامه ما این است که تا پایان سال 1404 تمامی طرح‌های ما به بهره‌برداری برسند.

واگذاری یک سیت از سهام «وامید» به کجا رسید؟

سیاست‌های وزارت اقتصاد این است که بانک‌ها دارایی‌های خود را واگذار کنند و مجموعه بانک سپه در تلاش‌ است که یک سیت «وامید» را از طریق بازار سرمایه به سهامداران واجد شرایط واگذار کنند. بسیاری از مجموعه‌های بزرگ اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای خرید سرمایه‌گذاری امید اعلام آمادگی کرده‌اند که انشاالله ارزش‌گذاری آن تا پایان بهمن به اتمام می‌رسد و امیدواریم قبل از پایان سال آن را آگهی کنیم تا یک سهامدار خوب و آشنا به حوزه معدن و زنجیره فولاد را در کنار خود داشته باشیم.

برنامه شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید درباره افزایش سرمایه چیست؟
برنامه افزایش سرمایه توسط هیات مدیره تهیه و مصوب شده که در صورت تایید حسابرس و سهامدار عمده (بانک سپه) محقق خواهد شد. البته می‌دانید که بانک‌ها با محدودیت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های غیربانکی مواجه هستند و امیدواریم با رایزنی بتوانیم این افزایش سرمایه را به سرانجام برسانیم.

در مورد زیرمجموعه‌هایی که وارد بازار سرمایه می‌کنید، بیشتر توضیح دهید.
بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، در سال آینده چهار شرکت را وارد بازار سرمایه خواهیم کرد. مخزن‌سازی آسیاناما به عنوان یکی از شرکت‌های بسیار پیشرفته در حوزه ساخت مخازن گاز، مجموعه ساختمانی سپه که هلدینگ ساختمانی ما به شمار می‌رود و مجموعه پترو امید را وارد بازار سرمایه می‌کنیم. همچنین کمپرسورسازی پادانا نیز در حال آماده‌سازی برای ورود به بازار سرمایه است.

 

نظرات کاربران