صندوق های اهرمی؛ عاملی برای پویایی بازار

دسته بندی اخبار بورس

صندوق های اهرمی نسل جدیدی از صندوق های سرمایه گذاری هستند که با هدف طراحی ابزارهای جدید مالی در بازار عرضه شدند و می توانند با جذب منابع به گسترش و ثبات بازار سرمایه کمک کنند. این صندوق ها هم ثبات صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت را دارند و هم اینکه جذابیت و ریسک صندوق های سهامی را دارا هستند و نخستین صندوق های سرمایه گذاری هستند که همزمان از دو روش صدور و ابطال و قابل معامله بودن در بورس استفاده می کنند.

کاظم بهبودی، مدیر مالی صندوق های سرمایه گذاری شرکت تأمین سرمایه امید در مصاحبه با هفته نامه بورس:

درصورتی که نرخ تعیین شده برای واحدهای عادی بیشتر از نرخ میانگین صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت موجود در بازار فعلی باشد، این امکان وجود دارد که با استقبال بیشتری مواجه شده و در نتیجه احتمال دارد بخشی از منابع و سرمایه گذاران صندوق های با درآمد ثابت به سمت این صندوق ها جذب شوند و با توجه به اینکه پرتفوی صندوق های اهرمی نسبت به پرتفوی صندوق های با درآمد ثابت درصد بیشتری از سهام را دارا هستند موجب ورود نقدینگی به بازار سهام شود. در صندوق های سرمایه گذاری اهرمی این امکان وجود دارد که با محقق شدن بازدهی تعیین شده و یا بیشتر از آن، رقابتی مبتنی بر بازدهی و عملکرد در میان مدیران صندوق ها به وجود آید و به دنبال آن به پویایی بازارسرمایه کمک شود.

یکی از مزیت های اصلی صندوق های اهرمی نسبت به دیگر صندوق های بازار سرمایه وجود اهرم است به طوری که دارندگان واحدهای ممتاز تفاوت بازدهی تعیین شده با بازدهی محقق شده برای سرمایه گذاران عادی را قبول می کنند، یعنی اگر بازدهی محقق شده صندوق کمتر از بازدهی تعیین شده باشد سرمایه گذاران ممتاز علاوه بر زیان واحدهای سرمایه گذاری خود زیان واحدهای سرمایه گذاری عادی را نیز قبول می کنند. از طرفی در زمانی که بازدهی محقق شده صندوق بیشتر از بازدهی تعیین شده باشد، دارندگان واحدهای ممتاز علاوه بر سود واحدهای سرمایه گذاری خود تفاوت سود واحدهای سرمایه گذاری عادی را نیز دریافت می کنند.

همچنین این صندوق ها طبق ماده 69 اساسنامه نمونه می توانند به میزان حداکثر 5 درصد از ارزش خالص دارایی های واحدهای سرمایه گذاری ممتاز تسهیلات بانکی دریافت کنند. از دیگر مزایای این صندوق کاهش ریسک شناخت و ارزیابی عملکرد صندوق است. در زمانی که سرمایه گذاران تصمیم به تغییر راهبرد سرمایه گذاری خود از پر ریسک به کم ریسک یا برعکس داشته باشند، در همان صندوق قابل اجراست و نیازی به ارزیابی عملکرد صندوق های دیگر ندارند. از معایب این صندوق ها علاوه بر نبود رکن ضامن نقدشوندگی و بازارگردان می توان به ریسک شناخت برای سرمایه گذارانی که آگاهی کمتری نسبت به بازار سهام و ریسک اهرم دارند، اشاره کرد.

نظرات کاربران