بهمن سرد بورس تهران چگونه رقم خورد؟

دسته بندی اخبار بورس

افت اخیر قیمت سهام در بورس نه به دلیل موضوع خودرویی‌ها و نه موضوع دیگری بوده است بلکه به این علت اتفاق افتاد که یک موضوع اقتصادی تبدیل به موضوعی امنیتی شد و می‌توان اینگونه بیان کرد که یک بی‌اخلاقی اقتصادی عامل نوسان منفی بورس تهران بود.

محسن موسوی، سرپرست و رئیس هیأت مدیره شرکت تأمین سرمایه امید (سهامی عام) در برنامه شمارش معکوس خبرگزاری فردای اقتصاد (بورسان) به بررسی دلیل کم‌رمقی معاملات در بورس تهران پرداخت.

در برنامه شمارش معکوس یکشنبه همراه با سید محسن موسوی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی دلیل کم‌رمقی معاملات در بورس تهران پرداختیم. موسوی در ابتدای صحبت‌های خود دلایل ریزش اخیر بازار سهام را بررسی کرده و عنوان کرد: افت اخیر قیمت سهام در بورس نه به دلیل موضوع خودرویی‌ها و نه موضوع دیگری بوده است بلکه به این علت اتفاق افتاد که یک موضوع اقتصادی تبدیل به موضوعی امنیتی شد و می‌توان اینگونه بیان کرد که یک بی‌اخلاقی اقتصادی عامل نوسان منفی بورس تهران بود.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش چشمگیر ارزش معاملات بازار نشان از پایان روند صعودی دارد یا خیر؟ اعتقاد داشت: این موضوع را می‌توان با دو نگاه مورد بررسی قرار داد. از یک سمت کاهش ارزش معاملات می‌تواند به دلیل پایان روزهای سبز بورس باشد و از یک نگاه نیز نشاندهنده عدم تمایل فروشندگان به فروش سهام در قیمت‌های کنونی است. نگاه دوم منطقی‌تر به نظر می‌رسد زیرا بازار سهام اکنون جذاب‌ترین و خوش‌ قیمت‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است و انتظار می‌رود که با فاصله‌ای نه چندان طولانی به مسیر صعودی بازگردد.

او در ادامه عنوان کرد: زمستان سرد اقتصاد ایران به این دلیل به بورس تهران سرایت کرده که شاهد سیاستگذاری‌های اشتباه و ناهماهنگی بین سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف هستیم که اجازه تداوم صعود را به بورس نداد اما اگر به صورت تاریخی هم به روند بازارها بنگریم، بورس همواره با یک اختلاف زمانی به افزایش انتظارات تورمی و رشد قیمت دلار واکنش می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که این موضوع در ادامه نیز تکرار شود و حتی سرمایه‌گذاران بزرگ دولتی نیز پول‌های خود را به بازار سهام وارد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها تاکید کرد: با توجه به کمبود درآمدهای دولت و کسری بودجه احتمالا سنگینی که در سال آینده وجود دارد، دولت به فکر یک درآمدزایی پایدار می‌گردد که برای مثال می‌توان به داستان مولدسازی دارایی‌ها اشاره کرد. برای تحقق این اتفاق، دولت راهی به جز بورس ندارد و احتمالا به زودی از سمت دولت شاهد دعوت دوباره مردم به بورس باشیم. او اعتقاد داشت: فارغ از اتفاقات چند سال گذشته، پول‌ها در صورت نبود بازاری برای سرمایه‌گذاری به سمت بورس خواهند آمد و بهتر است سرمایه‌گذاران این بار این موضوع را پیشخور کنند تا شاهد اتفاقی همچون سال ۹۹ نباشیم.

 

 

 

نظرات کاربران