افزایش ماندگاری سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه در پی اقدامات اخیر سازمان بورس

دسته بندی اخبار

عبدالله دریابر گفت: با توجه به الزام ناشران به پرداخت سود سهامداران از طریق سامانه سجام و همین‌طور کاهش مهلت پرداخت سود سهامداران ظرف مدت حداکثر ۴ ماه، به نظر می‌رسد بعد از این شاهد فشار فروش و افت قیمت سهم‌ها در فصل مجامع نباشیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت تامین سرمایه امید به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) در مصاحبه با آقای دکتر دریابر معاون محترم خدمات مالی شرکت تامین سرمایه امید مطرح شد:

در خصوص مزایای اصلاح اساسنامه ناشران پذیرفته شده نزد سازمان بورس و کاهش مهلت پرداخت سود تقسیمی به سهامداران ظرف حداکثر ٤ ماه پس از مجمع عمومی، بیان کرد: قطعاً بازار سرمایه از مصوبه جدید سازمان بورس و اوراق بهادار استقبال می‌کند. در نظر داشته باشید که فقط بخشی از خرید و فروش‌های بازار سهام توسط سرمایه‌گذاران حقیقی انجام می‌شود و عمده سهامداران بازار سرمایه، سهامداران بلندمدت و حقوقی‌ها هستند.

وی اضافه کرد: تا قبل از اصلاح اساسنامه ناشران پذیرفته شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، سهامداران بلندمدت و حقوقی‌های بازار، ناچار بودند حدود ٨ ماه برای دریافت سود تقسیمی صبر کنند و حالا با کاهش مهلت پرداخت سودهای تقسیمی، با توجه به ارزش زمانی پول، امکان حمایت بیشتری از سهم‌ها داشته و به نوعی می‌توان گفت حقوقی‌ها با وقفه کمتری دسترسی به سود تقسیمی خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این موضوع برای حقیقی‌ها نیز جذاب خواهد بود. در سنوات گذشته، خیلی از سهامداران حقیقی رغبتی به نگهداری بعضی سهم‌ها و حضور در مجامع نداشتند و با توجه به مشکلات در دریافت سود تقسیمی، ترجیح می‌دادند قبل از برگزاری مجمع، اقدام به فروش سهام خود کنند. به همین دلیل هم عمدتاً در فصل برگزاری مجامع، فشار فروش در بعضی نمادها افزایش می‌یافت. اما با توجه به الزام ناشران به پرداخت سود سهامداران از طریق سامانه سجام و همینطور کاهش مهلت پرداخت سود سهامداران ظرف مدت حداکثر ۴ ماه، به نظر می‌رسد بعد از این شاهد فشار فروش و افت قیمت سهم‌ها در فصل مجامع نباشیم.

به گفته دریابر، اثر این دو اقدام مثبت سازمان بورس و اوراق بهادار یعنی الزام به پرداخت سود از طریق سامانه سجام و همینطور کاهش مهلت پرداخت سودهای تقسیمی را در بازار سرمایه مشاهده کرده و خواهیم کرد و قطعاً سهامداران میان‌مدت و بلند مدت بازار، بعد از این انگیزه بیشتری برای نگهداری سهم‌های بنیادی و DPS محور خواهند داشت.

معاون خدمات مالی تامین سرمایه امید در خاتمه تصریح کرد: تصمیمات این چنینی قطعاً در افزایش ماندگاری سرمایه‌گذاران در بازار سهام موثر خواهد بود. امیدواریم با تداوم این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها و نیز تنوع‌بخشی در ابزارهای مالی و صندوق‌های سرمایه گذاری، زمینه برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم انواع سلایق، هر چه بیشتر فراهم گردد تا ماندگاری سرمایه‌گذاران در این بازار افزایش یابد. در نهایت، چنین شرایطی به نفع تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و دولت نیز خواهد بود.

 

منبع خبر

نظرات کاربران