گزینه جایگزین افزایش سود، هدایت سرمایه ها به بورس است

دسته بندی اخبار

احسان عسکری معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید در گفت و گو با خبرگزاری سنا: گزارش های شش ماهه شرکت ها را جذاب و فراتر از انتظار تحلیلگران توصیف کرد.

وی همچنین اظهار داشت: گزارش های شش ماهه به واسطه رشد قیمت ارز در بازار آزاد و نیمایی و تصمیمات اتخاذ شده در خصوص فروش ارز شرکتهای صادرات محور از سوی دولت جذابیت زیادی را با خود به همراه داشت که بخشی از آن فراتر از انتظارات تحلیلگران بوده است.

این گزارش ها بیان کننده عدم محدودیت موثر کرونا بر تولید و فروش شرکتها و همچنین تاثیر اندک تحریم های اقتصادی بر فروش شرکتهای صادرات محور بوده که خبر بسیار خوبی برای بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به روشن شدن وضعیت انتخابات آمریکا، خوشبینی ها نسبت به برخی گشایش ها میان ایران و سایر کشورهای عضو برجام افزایش یافت که امید می رود با بهبود شرایط، قیمت ارز در بازار در میان مدت اصلاح شده و به محدوده ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان به ثبات برسد که در این حالت همچنان تمامی صنایع بورسی جذابیت های خود را دارند.

وی گفت: شرکت های صادرات محور که با قیمت نیمایی ارز خود را به فروش می رسانند همچنان بسیار فراتر از میانگین دو سال گذشته ارز صادراتی خود را به ریال تبدیل می کنند و در نتیجه شاهد کاهش درآمد در سالهای آتی نخواهیم بود و از سوی دیگر احتمال راهیابی آن ها به بازارهای جهانی تسهیل تر خواهد شد و امکان پیاده سازی طرح های توسعه ای و نوسازی خطوط تولید فراهم می شود.

همه گزینه های خوب سرمایه گذاری

به گفته عسکری، دولتهای دموکرات عموما به دنبال افزایش هزینه ها و کسری بودجه و بالا بردن نرخ تورم هستند که این موضوع موجب افزایش قیمت کامودیتی ها و به نفع شرکتهای صادرات محور خواهد بود. لذا این دسته از شرکتها گزینه های خوب سرمایه گذاری برای بلندمدت خواهند بود.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید، خاطرنشان کرد: شرکتهایی که مصرف کننده ارز هستند و مواد اولیه خود را وارد می کنند یا از حضور شرکای تجاری خارجی در تولید محصولات جدید و توسعه بازار منتفع می شوند نیز می توانند مورد توجه قرار بگیرند. علاوه بر این صنایعی هم  که از روابط بین المللی در تجارت و مبادلات مالی نفع می برند همچنان گزینه های خوبی در بلندمدت هستند. بنابراین می توان اذعان کرد با بهبود شرایط سیاسی و ایجاد گشایش های اقتصادی بازار سرمایه می تواند گزینه جذاب برای سرمایه گذاری بلندمدت باشد.

عسکری در پاسخ به این سوال که صعود قیمت کامودیتی ها در بازارجهانی چه تاثیری بر کل بازار سرمایه  دارد و شرکت های متاثر کدامند، گفت: از آن جا که شرکت های وابسته به قیمت های جهانی وزن بسیار بالایی در ارزش کل بازار سرمایه کشور دارند، تغییر در قیمت کامودیتی ها می تواند سودآوری این شرکت ها را دستخوش تحول کند که در نتیجه تعیین کننده روند بازار سرمایه خواهد بود.

صنایع منتفع از رشد قیمت ها در بازارهای جهانی

وی افزود: صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی و برخی شرکت هایی که وزن فروش صادراتی آن ها نسبت به کل بالاتر است از رشد قیمت ها در بازارهای جهانی منتفع می شوند. از طرفی با توجه به پیشینه سیاست های اقتصادی دولت های دموکرات در آمریکا پیش بینی می شود در سایه این سیاست ها در سالهای پیشرو، رشد قیمتها را در بازار کامودیتی شاهد باشیم.

عسکری در ادامه گفت و گو با سنا در پاسخ به سوالی درخصوص اثرنرخ سود سپرده های بانکی بر بازار سرمایه اظهار داشت: مشخصا بازار پول به عنوان رقیب بازار سرمایه تلقی می شود و تغییر در نرخ سود می تواند بر وضعیت بازار سهام تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد:  آنچه سیاست گذار بازار پول به دنبال آن است کاهش حجم نقدینگی سرگردان در بازار و مدیریت فعالیت های سفته بازانه بازیگران سایر بازارهاست که یکی از ساده ترین و در دسترس ترین اقدامات افزایش سود سپرده بانکی است و تجربه نشان داده در بلندمدت به کمک رشد اقتصادی کشور نیامده و عملا رکود را به تورم افزوده است.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید، ادامه داد: باید توجه داشت که بازار سرمایه به عنوان بازوی تامین مالی بلندمدت اقتصاد همواره در کنار بازار پول است و با توجه به اقبال عموم مردم به آن، بازار سرمایه می تواند در تامین نقدینگی شرکتهای بزرگ و محرک رشد اقتصادی نقش آفرینی کند. لذا شخصا فکر می کنم افزایش نرخ سود بانکی در حد یک تا دو درصد تاثیر چندانی در بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت ایجاد نمی کند.

منابع از بازار جذاب خارج نمی شود

 به گفته عسکری، جذابیت های بازار سرمایه در سودآوری شرکت ها آن قدر بالاست که منابع از بازار خارج نخواهد شد ولی افزایش همین میزان سود سپرده بانکی احتمالا موجب افزایش هزینه های تامین مالی برای شرکت ها و معطل ماندن طرح های توسعه ای برای دستیابی به منابع مالی و در نتیجه بروز رکود اقتصادی خواهد شد که ضررهای زیادی برای کلیت اقتصاد به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: گزینه جایگزین افزایش سود سپرده بانکی برای مدیریت نقدینگی، هدایت سرمایه ها به سمت بازار سهام است که می تواند علاوه بر جلوگیری از مضرات حضور نقدینگی در سایر بازارهای سفته بازی، منابع مالی را به سمت طرح های توسعه ای شرکتها و طرح های زیرساختی دولت هدایت کند تا منافع آن در افزایش اشتغال و رشد اقتصادی پدیدار شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اقتصاد های توسعه یافته، بازارهای مالی توسعه یافته دارند که بازیگران اصلی آن بانک ها و هلدینگ های بزرگ هستند؛ لذا شرایط باید به گونه ای باشد که قیمت پول در بازارها از طریق ابزارهای مالی قابل معامله در بازار سرمایه و با سازوکار عرضه و تقاضا تعیین شود. این نقطه آرمانی است که امیدواریم روزی شاهد این موضوع در بازار سرمایه باشیم.

بازار سرمایه نیازمند اعتمادسازی و ثبات در تصمیم  

وی در پاسخ به این سوال که عوامل روانی اثرگذار بر بازار سرمایه و راهکار خروج از این نگرانی ها چیست و برای ادامه روند صعودی به چه مواردی احتیاج است، گفت: پایه و اساس بازار سرمایه بر متغیرهای متعددی قرار گرفته است که در شرایط مختلف تاثیر آن ها بر شرکتها متفاوت بوده و جهت بازار را تعیین می کند. در شرایط کنونی بازار سرمایه به شدت به ثبات در تصمیم سازی ها و ایجاد حس اعتماد در سرمایه گذاران نیاز دارد.

عسکری با بیان اینکه بازار سهام بازاری بلندمدت است و حضور بلندمدت سرمایه گذاران در این بازار الزاماتی را می طلبد که بیشتر در سازوکارهای شفاف و منظم معاملات و نظارت نهفته است، افزود:  نهادهای ناظر بازار سرمایه باید به دنبال به روزرسانی قوانین و مقررات مطابق با تجربیات بین المللی، اصلاح سیستم های معاملاتی و نظارت بر فعالیت های سرمایه گذاران، کشف و جلوگیری از تقلب ها و دستکاری در بازار و همچنین تسهیل در کسب و کارهای نهادهای مالی همراه با نظارت دقیق باشند.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید،  در پایان یادآور شد: بازار سهام به واسطه ماهیت و ذات خود همواره با نوسانات متعددی همراه است که این نوسانات اجتناب ناپذیر است و فعال بازار سهام باید آن را بپذیرد و اقدام به فعالیت کند، اما تغییرات مداوم قوانین و مقررات و ریزساختارهای بازار، اظهارات ضد و نقیض افراد غیرمرتبط با بازار سرمایه و مواردی دیگر حس اعتماد سرمایه گذاران را تخریب می کند که عواقب آن برای اقتصاد بسیار سنگین خواهد بود.

نظرات کاربران