کرادفاندینگ، ناجی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در تنگناهای مالی

دسته بندی اخبار بورس

وجیهه خلیلی مدیر تأمین مالی داخلی شرکت تامین سرمایه امید مطرح کرد:

کرادفاندینگ، جمع‌سپاری مالی یا همان تأمین مالی جمعی، یکی از رویکردهای نوین تأمین مالی است که در دنیا در زمینه­های مختلف به‌ویژه در طرح­های نوآورانه و در مدل‌ها و قالب‌های گوناگون در حال انجام است. این رویکرد تأمین مالی، بر جمع‌آوری سرمایه‌های خرد توسط آحاد جامعه بر بستر سکوها یا پلتفرم‌های خاص و تخصیص آن به پروژه یا کسب‌وکار متقاضی تأمین مالی استوار است.

تأمین مالی جمعی در دنیا در قالب چهار مدل اصلی مبتنی بر مشارکت، بدهی، پاداش و اهدا، انجام می‌گیرد. به‌عبارت‌دیگر، انگیزه تعریف شده در هر طرح برای سرمایه­گذار، مبتنی بر یکی از چهار مدل ذکر شده است.

ازآنجاکه شرایط تأمین مالی برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط همانند شرکت‌های بزرگ مطلوب و فراهم نیست، به‌کارگیری روش تأمین مالی جمعی از یک سو برای رفع نیاز مالی این قبیل شرکت‌ها و از سوی دیگر برای هدایت سرمایه‌های خرد در کشور حائز اهمیت است. به‌ویژه در شرایطی که بانک‌ها در اعطای تسهیلات، رویه انقباضی در پیش گرفته‌اند، کرادفاندینگ به‌عنوان شیوه تأمین مالی این شرکت‌ها دارای اهمیتی بیش‌ازپیش شده است.

در ایران نیز از سال 1399 فعالیت تأمین مالی جمعی بصورت رسمی توسط سکوها(پلتفرم‌ها)ی مجاز تحت مجوز شرکت فرابورس ایران آغاز شد. این فعالیت توسط عاملین تأمین مالی جمعی در بستر پلتفرم‌های تعریف شده و تحت نظارت یک نهاد مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌گیرد.

مدل تأمین مالی جمعی که در حال حاضر در ایران در بستر پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی در حال انجام است، مدل مبتنی بر مشارکت می‌باشد. به‌عبارت‌دیگر، سرمایه‌گذار با سرمایه‌گذاری در طرح موضوع تأمین مالی جمعی مشارکت می‌کند و در سود و زیان آن شریک خواهد بود. اما در عموم طرح‌های تأمین مالی انجام شده در ایران تاکنون، حفظ اصل مبلغ سرمایه برای سرمایه‌گذار تضمین شده است.

تا پایان سال 1402، تأمین مالی در مجموع 422 طرح با مبلغ بیش از چهار همت در قالب تأمین مالی جمعی انجام شده که با توجه به سقف‌های تعریف‌شده برای هر تأمین مالی (20 میلیارد ریال در سال 1399 تا 250 میلیارد ریال در سال 1402) رقم قابل توجهی است.

پر واضح است که بازار تأمین مالی جمعی در کشور از ابتدای فعالیت رسمی خود، به طور پیوسته درحال‌توسعه بوده، به‌گونه‌ای که تا اوایل سال 1403، سقف مبلغ قابل تأمین از محل تأمین مالی جمعی برای هر متقاضی در هر مرحله، حداکثر 250 میلیارد ریال و حداکثر مقدار پذیرش مجموع طرح‌های باز نزد هر عامل(سکو) در هر زمان 500 میلیارد ریال بود که با مصوبه اخیر شرکت فرابورس، سقف‌های مورد اشاره به ترتیب به 500 میلیارد ریال (با رعایت شرایط خاص) و 1500 میلیارد ریال افزایش یافت که این امر برای متقاضیان تأمین مالی جمعی بسیار مطلوب است. همچنین امکان تأمین مالی جهت راه اندازی یا توسعه کسب‌وکارهای دانش بنیان از طریق تأمین مالی جمعی ارزی نیز با تصویب ضوابط آن در سال 1403 توسط کارگروه ارزیابی تأمین مالی جمعی ایجاد گردید.

شرکت تأمین سرمایه امید نیز در راستای تکمیل سبد خدمات خود و ارائه خدمات تأمین مالی به شرکت‌های کوچک و متوسط در کنار سایر فعالیت‌ها و تأمین مالی‌های بزرگ خود، در حال اخذ مجوز تأمین مالی جمعی است و به‌زودی پلتفرم اختصاصی تأمین مالی جمعی شرکت تأمین سرمایه امید شروع به فعالیت خواهد کرد.

برچسب ها :

نظرات کاربران