تأثیر حسابرسی داخلی بر رابطه بین تغییر اظهارنظر حسابرس و کیفیت گزارشگری مالی

دسته بندی اخبار بورس

تأثیر حسابرسی داخلی بر رابطه بین تغییر اظهارنظر حسابرس و کیفیت گزارشگری مالی

مرجان حامدی، مدیر حسابرسی داخلی شرکت تامین سرمایه امید مطرح کرد:

تأثیر حسابرسی داخلی بر رابطه بین تغییر اظهارنظر حسابرس و کیفیت گزارشگری مالی یک موضوع مهم و پیچیده در حسابداری و حسابرسی است. در این زمینه حسابرسی داخلی، نقش مهمی در بهبود کیفیت گزارشگری مالی دارد و می‌تواند تأثیر تغییرات در اظهارنظر حسابرس مستقل را تعدیل یا تقویت کند.

عملکرد اثربخش حسابرسی داخلی در برخی فعالیت‌ها از جمله کمک به حسابرسی صورت‌های مالی شرکت، حسابرسی صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه و حسابرسی رعایت، می‌تواند بر کیفیت گزارشگری مالی و کاهش تغییرهای اظهارنظر حسابرس اثرگذار باشد.

حسابرسی داخلی می‌تواند با کنترل بر گزارش‌های مالی قبل از شروع کار حسابرس مستقل، بر صحت اطلاعات مالی بیفزاید. در واقع حسابرسی داخلی اثربخش، عاملی است که نبود تقارن اطلاعاتی را میان مدیریت و حسابرس مستقل کاهش می‌دهد.

اظهارنظر حسابرس مستقل می‌تواند به دلایل مختلفی تغییر کند از جمله:

  • تغییر در شرایط مالی شرکت
  • تغییر در استانداردهای حسابداری و حسابرسی
  • کشف اطلاعات جدید یا اشتباه‌های قبلی در گزارش مالی

تغییر اظهارنظر حسابرس می‌تواند کیفیت گزارشگری مالی را تحت‌تأثیر قرار دهد که این تغییرات می‌تواند مثبت و یا منفی باشد و در واقع تغییرهای اظهارنظر حسابرس مستقل می‌تواند باعث افزایش و یا کاهش افشای به‌موقع صورت‌های مالی شود که این نشانگر کیفیت و یا بی‌کیفیتی گزارشگری مالی است. به‌طوری‌که بهبود اظهارنظر حسابرس، باعث افزایش افشای به‌موقع گزارشگری مالی و بدتر شدن اظهارنظر حسابرس، موجب کاهش افشای به‌موقع گزارشگری مالی می‌شود. همچنین منفی‌شدن اظهارنظر می‌‎تواند بیانگر کیفیت پایین اقلام تعهدی، کیفیت گزارشگری مالی شرکت‌ها، احتمال تحریف سود شرکت و یا عدم افشای موضوع‌های بااهمیت از سوی مدیریت باشد.

نتایج مطالعات نشان داده است؛ شرکت‌هایی که حسابرسی داخلی و کمیته حسابرسی دارند، از تعداد بندهای حسابرسی مربوط به تحریف‌های قانونی، مالیاتی و حسابداری کمتری در مقایسه با سایر شرکت‌ها برخوردارند.

حسابرسی داخلی به‌عنوان یک واحد ناظر بر فعالیت‌های مالی شرکت با بررسی و ارزیابی کنترل‌های داخلی و بررسی  مستمر عملیات و معاملات مالی و با اشتراک گذاشتن اطلاعات و یافته‌های خود با حسابرسان مستقل می‌تواند به کاهش اشتباه‌ها و تقلب کمک کند و باعث کاهش تغییرها در اظهارنظر حسابرس شود و به نوبه خود به کیفیت گزارشگری مالی بهبود بخشد و اعتماد ذی‌نفعان را به گزارش‌های مالی افزایش دهد.

نظرات کاربران