مسیر حرکتی بازار سرمایه در سال ۹۹

دسته بندی اخبار

مدیرعامل تامین سرمایه امید بررسی کرد: مسیر حرکتی بازار سرمایه در سال ۹۹ بازار سرمایه در حالی سال جدید شمسی را آغاز کرد که بسیاری از بازارهای مالی و کالا در جهان به دلیل شیوع بیماری کرونا و همچنین جنگ نفتی میان کشورهای روسیه و عربستان به دلیل بی نتیجه بودن آخرین جلسه اوپک، با افت قابل ملاحظه ای مواجه شده اند.

حبیب رضا حدادی، مدیرعامل تأمین سرمایه امید در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، با پیش بینی سال جدید شمسی اظهار داشت: شاخص بورس‌های جهانی در این مدت، ریزش‌های سنگینی را تجربه کردند که از نگاه تحلیل‌گران قابل پیش‌بینی نبود. بازار سرمایه کشور نیز به دلیل تاثیرپذیری از این موضوع مستثنی نبوده و در واکنش به این رویدادها با کاهش هایی همراه شد.

وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم های ظالمانه آمریکا قرار دارد و این موضوع، برخی از متغیرهای اقتصادی مانند رشد حجم نقدینگی و انتظارات تورمی اقتصاد ایران را از بازارهای مالی بین المللی متمایز کرده است.

وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم های ظالمانه آمریکا قرار دارد و این موضوع، برخی از متغیرهای اقتصادی مانند رشد حجم نقدینگی و انتظارات تورمی اقتصاد ایران را از بازارهای مالی بین المللی متمایز کرده است.

حدادی ادامه داد: علاوه بر این، بر اساس لایحه بودجه دولت برای سال ۱۳۹۹، تامین بخش بزرگی از بودجه دولت از محل فروش اسناد خزانه اسلامی و دارایی‌های سرمایه‌ای در بازار سرمایه خواهد بود که این نویدبخش توسعه بازار بدهی و تامین مالی بازار سرمایه محور اقتصاد کشور است. با جمع‌بندی واقعیت‌های موجود و پیش‌بینی‌ها و برآوردهای ارایه‌شده در طول ماه‌های گذشته از سوی نهادهای داخلی و بین‌المللی می‌توان اذعان کرد در سال جاری همچنان بازار سرمایه بازدهی بهتری نسبت به سایر بازارها برای سهامداران در پی خواهد داشت و پیشنهاد می‌شود از سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد و سفته‌بازانه اجتناب شود.

مدیرعامل تأمین سرمایه امید در ادامه با اشاره به روند حرکتی بازار در سال ۹۹ بیان داشت: با این که نمی‌توان انتظار رشد قابل ملاحظه همچون سال ۹۸ را برای سال پیش‌رو متصور بود، ولی سهامداری و سرمایه‌گذاری در ابزارهای متنوع بازار سرمایه که با توجه به سطح ریسک‌پذیری و علایق سرمایه‌گذاری طراحی شده، همچنان توصیه می‌شود. عوامل و متغیرهایی مانند نزدیکی به مجامع تقسیم سود شرکت‌های بورسی و فرابورسی، کنترل بیماری کرونا در دنیا و نیز تلاش‌های اقتصادهای بزرگ دنیا برای کاهش آثار این ویروس از طریق راهکارهای عملی مانند کاهش نرخ بهره و تثبیت قیمت کامودیتی ها در جهان می‌تواند مبین آینده روشن بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ باشد.

صنایع پیشروی بازار در سال ۹۹

وی در ادامه با اشاره به صنایع پیشرو در سال جاری خاطرنشان کرد: از جمله صنایع پیشرو در سال ۱۳۹۹ می‌توان به صنایع صادرات محور با توجه به قیمت ارز نیمایی و کف سازی قیمت‌های کامودیتی در بازارهای بین‌المللی اشاره کرد که نقش زیادی در بهبود روند سودآوری دارد. شرکت‌های فعال در بخش‌های روانکار با توجه به کاهش بهای تمام شده، بانک‌ها با توجه به الزام به خروج از دارایی‌های راکد، الزام به بهبود نسبت‌های کفایت سرمایه، خروج از زیان و بهبود ساختار مالی و افزایش قدرت وام دهی، شرکت های بیمه‌ای با توجه به قرادادهای مهم و افزایش سرمایه‌های در جریان، شرکت‌های فولادی و سنگ آهنی اشاره داشت.

وی در ادامه به سرمایه گذاران توصیه کرد که به طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها و تاثیر متغیرهای اقتصادی بر روند سودآوری آن‌ها توجه داشته باشند و سبد سرمایه‌گذاری مناسبی را برای خود بچینند.

ریسک های مترتب بر بازار سرمایه در سال ۹۹

حدادی در ادامه ریسک های مترتب بر بازار سرمایه را برشمرد و توضیح داد: از جمله ریسک های پیش روی بازار می‌توان به: عدم دستیابی به راه حل قطعی در درمان بیماری کرونا در چند ماه آتی، ادامه روند نزولی قیمت‌های جهانی کامودیتی و نفت و در نتیجه رکود اقتصادی در جهان، احتمال وضع قوانین و مقررات دولتی بر صنایع کلیدی بازار سرمایه مانند حقوق مالکانه، تغییر نرخ خوراک صنایع، تغییر نرخ گذاری برخی اقلام اساسی و …، کسری بودجه دولت و حذف معافیت‌های مالیاتی و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید، ریسک‌های عملیاتی و معاملاتی، فعالتر شدن بازیگران بازارهای موازی، سخت‌ تر شدن شرایط اقتصاد به دلیل شرایط تحریمی اشاره کرد.

بررسی ابزارهای معاملاتی سال ۹۸

مدیرعامل تامین سرمایه امید در ادامه به ابزارهای معاملاتی سال ۹۸ اشاره داشت و گفت: خوشبختانه تلاش‌های زیادی از سوی متولیان بازار سرمایه برای توسعه ابزارهای مالی جدید در سال‌های اخیر انجام شد که برخی از آن‌ها به مرحله نهایی رسیده و به بازار ارایه شد. از جمله جدیدترین ابزار بازار سرمایه، فروش تعهدی است. با توجه به راه اندازی قابلیت فروش تعهدی این ابزار می تواند به کسب بازدهی در بازار منفی، کسب بازدهی بدون فروش سهم، افزایش نقدشوندگی، پوشش ریسک در زمان نزول بازار بیانجامد که با ایجاد بسترهای مناسب می‌توان به موفقیت این ابزار در جذب فعالان بازار سرمایه امید داشت.

وی ادامه داد: یکی از بهترین ابزارهای مالی معرفی شده در بازار سرمایه، ابزار آتی سبد سهام است که به عنوان قراردادی جهت معامله سبدی از سهام مشخص با تعداد مشخص است که تاریخ سررسید معینی داشته و از ویژگی‌های آن می توان به امکان معامله دو طرفه و پوشش ریسک اشاره داشت که با افزایش حجم معاملات بر روی این ابزارها، می‌توان نسبت به پوشش ریسک سبد دارایی‌ها اقدام کرد.

حدادی گفت: اختیار فروش و خرید تبعی نیز از ابزارهای مالی جدید بازار سرمایه تلقی می‌شود که ویژگی‌های نزدیک اختیارات معامله در بازارهای بین‌المللی دارد. این ابزار با توجه به اینکه نوعی بیمه سهام است که توسط شرکت‌ها به فروش می‌رسد و شرکت ناشر متعهد می‌شود تعداد معینی از سهام را به قیمت اعمال در زمان مشخص از سهامداران دارنده اختیار خریداری کند یا به وی بفروشد، به نوعی محل تامین مالی مناسبی با دوره زمانی مشخص است که در زمان ثبات بازار ابزار پر رونقی است و ابزار مناسبی برای استفاده و کسب بازدهی توسط صندوق های سرمایه گذاری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این، موفقیت‌های بازار سرمایه کشور در بکارگیری روش‌های تأمین مالی نوین اسلامی بسیار درخشان است و می‌توان ادعا کرد که بسیاری از ابزارهای مالی اسلامی که در بازارهای بین‌المللی در حال معامله است، در بازار سرمایه ایران در دسترس فعالان بازار سرمایه قرار دارد. ابزارهایی مانند اوراق بهادار رهنی، اوراق مشارکت، سلف موازی، صکوک اجاره، مرابحه، استصناع و منفعت مهمترین آن‌ها هستند که در برهۀ کنونی بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک، دولت، سازمان‌های دولتی و شهرداری‌ها از آن بهره برده‌اند.

نظرات کاربران