جای خالی آموزش

دسته بندی اخبار بورس

با توجه به ارائه طیف گسترده صندوق های قابل ارائه در تامین سرمایه امید، میز مشاوره مالی برای سرمایه‌گذاران راه‌اندازی شده­است تا قبل از سرمایه گذاری، سرمایه­ گذاران راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند و درک بهتری از ریسک های هر صندوق داشته باشند.

میلاد رحمانیان، مدیر دارایی های شرکت تأمین سرمایه امید (سهامی عام) در مصاحبه با روزنامه دنیای اقتصاد مطرح نمود:

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به معنی سرمایه‌گذاری از طریق نهادهای واسطه جهت حضور سرمایه‌گذاران با دانش مالی محدود در بازارهای پیچیده مالی می‌باشد.

جدول زیر انواع صندوق‌های فعال در بازار و تعداد صندوق‌های دارای مجوز را نشان می‌دهد. همان‌گونه که مشاهده می‌شود نهاد قانون‌گذار به‌درستی طیف گسترده‌ای از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را معرفی نموده است تا سرمایه‌گذاران بتوانند ابزار لازم برای مدیریت ریسک و بازدهی مورد انتظار و مطلوب خود را در اختیار داشته باشند.

نوع صندوق تعداد صندوق ارزش (میلیارد تومان)
در اوراق بهادار با درآمد ثابت 103                    442,599
در سهام 90                      61,138
مختلط 22                        2,310
اختصاصی بازارگردانی 80                    103,269
خصوصی 3                            160
پروژه‌ای 1                        1,058
در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی 8                        3,552
صندوق در صندوق 3                            344
جسورانه 14                            245
زمین و ساختمان 4                               –
مجموع 328                    614,674

 

بااین‌وجود همچنان دو تصمیم مهم بر عهده سرمایه‌گذار باقی مانده است:

  • انتخاب نوع صندوق متناسب با شرایط ریسک‌پذیری فرد
  • انتخاب مدیر صندوق  مناسب از میان صندوق‌های حاضر در بازار

تسهیل مجوز تأسیس نهادهای مالی در سال‌های اخیر توانسته است که طیفی از مدیران صندوق های سرمایه‌گذاری را در هر نوع از صندوق‌ها در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد و تفاوت ساختاری درون هر گروه نیز مسئله را پیچیده تر می نماید. برای مثال در صندوق‌های سهامی(90 صندوق) علیرغم شباهت در نوع صندوق عملاً تفاوت های عملیاتی و ساختاری وجود دارد. مثلاً در ماه گذشته صندوق بذرامید آفرین رتبه دوم و صندوق اهرمی کاریزما رتبه نخست را کسب نمود درحالی‌که بازدهی این دو ماهیتاً قابل مقایسه نیست و یا صندوق‌های دارایکم و پالایش در واقع صندوق‌های با مدیریت غیرفعال هستند و ترکیب دارایی آن‌ها متناسب شرایط بازار تغییر نمی­کند. در خصوص  صندوق‌های بادرآمد ثابت (103 صندوق) مدیر صندوق می بایست حداقل 15 درصد از ترکیب دارایی های صندوق را به سهام اختصاص دهند و در صورت خرید سهم‌های با ریسک بالا عملاً انتظارات سرمایه‌گذاران در کسب بازدهی ثابت محقق نخواهد شد. همچنین اخیراً نوع جدیدی از صندوق های سرمایه گذاری با عنوان “صندوق در صندوق” نیز در اختیار سرمایه گذاران برای انتخاب قرار گرفته است که به صورت حرفه ای ترکیبی از صندوق های دیگر را از سوی سرمایه گذاران انجام می­دهد و یا صندوق های مختلط مجاز به سرمایه­گذاری حداکثر 60 درصد از دارایی­ های صندوق در سهام بوده و مابقی به خرید اوراق با درآمد ثابت اختصاص می­ یابد.

در مجموع می توان گفت که در حال حاضر مشکل اصلی در کم بودن تنوع و یا تعداد صندوق‌ها نیست بلکه مسئله اصلی آموزش سرمایه‌گذاران برای درک تفاوت نوع صندوق‌ها و ارزیابی عملکرد مدیران صندوق­های سرمایه‌گذاری است. در همین راستا با توجه به ارائه طیف گسترده صندوق های قابل ارائه در تامین سرمایه امید، میز مشاوره مالی برای سرمایه‌گذاران راه‌اندازی شده­ است تا قبل از سرمایه گذاری، سرمایه ­گذاران راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند و درک بهتری از ریسک های هر صندوق داشته باشند.

نظرات کاربران