امکان بازگشت مجدد نقدینگی در بورس

دسته بندی اخبار بورس

چند ماه گذشته بازار سرمایه شاهد افت قابل توجه قیمت سهام ها در کلیت بازار شده بود که علل متنوعی دارد که بخشی از این عوامل در درون بازار سرمایه و بخشی از بیرون بر آن تاثیر گذاشت.

در حال حاضر که عمده شرکت ها افت قیمت 50 درصدی را تجربه کرده اند، برآورد می شود قیمت های کنونی برای سرمایه گذاری جذاب بوده و گزینه اول سرمایه گذاری به حساب آید.

قیمت ارز در بازار نیمایی در حال حاضر بسیار بالاتر از متوسط قیمت شش ماه گذشته است که این موضوع سود آوری شرکت های صادرات محور را افزایش می هد. علاوه بر این افزایش سطح عمومی قیمت ها موجب شده است بسیاری از شرکت ها افزایش نرخ داشته باشند که می تواند چشم انداز سود آوری این شرکت ها را بهبود بخشد. برآورد سود آوری شرکت ها نشان می دهد اکثریت شرکت ها وضعیت مناسبی را در سال 1400 نسبت به سال جاری تجربه کنند و سرمایه گذاری در بازار سهام می تواند بازدهی بالاتری را نسبت به سایر بازار ها نصیب سرمایه گذاران کند.

بازار سهام همواره جزو شفاف ترین بازار ها بوده و نقد شوندگی مناسب از مزیت های بالقوه آن به شمار می رود. سرمایه گذاران از طریق سایت های اطلاع رسانی ناشران به اطلاعات عملکردی و صورت های مالی شرکت های لیست شده در بازار سهام دسترسی دارند، لذا شفافیت در بالاترین سطح خود قرار دارد. همچنین دسترسی به سامانه های معاملاتی به صورت بر خط و وجود تعداد زیاد خریداران و فروشندگان در این بازار نقد شوندگی آن را تقویت کرده است. حضور بازارگردانان در سهام شرکت ها نیز به این امر کمک شایانی کرده است.

با توجه به توسعه بازار سرمایه در 10 سال گذشته به واسطه حضور تعداد کثیری از سرمایه گذاران حقیقی در بازار سهام، افزایش تعداد شرکت های پذیرفته شده در بازار، توسعه بازار مشتقات، توسعه بازار های کالایی، اصلاح و بهبود قوانین و مقررات بازار، ایجاد دسترسی های برخط به سرمایه گذاران، آزاد سازی سهام عدالت برای حدود 49 میلیون ایرانی، فرهنگ سازی مناسب از سوی نهاد های متولی و صدا و سیما موجب شده است که عمق بازار سرمایه نسبت به یک دهه گذشته رشد چشمگیری داشته باشد.

ثبات در تصمیم سازی های اقتصادی به خصوص در بازار پول، ثبات در بازار ارز، ثبات در نرخ رشد قیمت ها و موضوعاتی از این دست، آرامش را به بازار سرمایه هدایت می کند و این موضوع موجب می شود مدیریت نقدینگی در بازار سهام امکان پذیر شود.

همچنین انجام عرضه های اولیه برنامه ریزی شده و منظم، جلوگیری از تخلفات و دستکاری در بازار، ارایه اطلاعات شفاف و دقیق از سوی ناشران، اتخاذ تصمیمات کارشناسی شده از سوی متولیان بازار سرمایه، خودداری از تغییرات شبانه قوانین و مقررات بازار سرمایه و … موجب می شود با ورود نقدینگی به بازار شاهد شکل گیری حباب قیمتی یا ترس از ریزش بازار از سوی سرمایه گذاران یا نهادهای نظارتی نباشیم، لذا در این صورت است که بازار سرمایه شبیه اقیانوس می تواند پذیرای نقدینگی کشور باشد.

نظرات کاربران