کفه ترازو به سمت شرکت های صادرات محور است/افزایش عمق بازار در یکسال اخیر

دسته بندی اخبار

احسان عسکری معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا): تاثیر آزادسازی سهام عدالت و قابلیت معامله آن را، بر روند بازار و صف های خرید و فروش مهم ارزیابی کرد.

احسان عسکری در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار داشت: آزادسازی سهام عدالت در مقطع کنونی که معیشت بسیاری از خانوارها به دلیل تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا تحت تأثیر قرار گرفته، بسیار خردمندانه و کارگشا خواهد بود. لذا از آن جایی که بازار سرمایه کشور در طول یکسال اخیر مورد توجه ارکان نظام و عموم مردم جامعه قرار گرفته است می تواند در این امر خطیر نقش بااهمیتی  ایفا کند.
وی توضیح داد: آنچه در خصوص سهام عدالت و تاثیرگذاری آن بر بازار سرمایه به ذهن می رسد آن است که بازار سرمایه  به ناچار باید آنقدر عمیق شود تا از ورود سهام عدالت به بازار و افزایش حجم عرضه ها تاثیر قابل توجهی نگیرد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود:  همان طور که پیش بینی می شد حجم معاملات روزانه بازار از ارقام کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان به بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که این موضوع نشان دهنده افزایش عمق بازار در طول یکسال اخیر است.
به گفته عسکری، افزایش تعداد سرمایه گذاران مازاد بر دارندگان سهام عدالت موجب شده که بازار سرمایه با حجم تقاضای چشمگیری برای سهام روبرو شده و به نوعی سهام عرضه شده متعلق به دارندگان سهام عدالت در بازار ذوب شود و بازار تحت تاثیر قرار نگیرد.
وی ادامه داد: البته به نظر می رسد هنوز درصد قابل توجهی از دارندگان سهام عدالت اقدام به فروش سهام خود نکرده ، یا اینکه از مجاری بانک ها و کارگزاران اقدام کرده ولی موفق به فروش نشده اند ولی با توجه به وضعیت فعلی بازار سهام به نظر نمی رسد آزادسازی ۳۰ درصد دوم سهام عدالت بر بازار تاثیر منفی داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر آزادسازی سهام عدالت بر تشکیل صفوف خرید و فروش در بازار هم گفت: با وجود حدود نوسان قیمت، شکل گیری صفوف در دو طرف عرضه و تقاضا امری طبیعی است زیرا هر چه تعداد بازیگران و سرمایه گذاران به خصوص افراد کم تجربه و تازه وارد بیشتر باشد، امکان بروز رفتارهای هیجانی و تشکیل صفوف خرید و فروش احساسی افزایش می یابد ولی به مرور زمان و با کسب تجربه، این افراد به فعالان همیشگی و دائمی بازار سرمایه تبدیل خواهند شد که مزیت های آن برای اقتصاد کشور بی شمار خواهد بود.
عسکری همچنین در پاسخ به این سوال که اجرای طرح گشایش اقتصادی تا چه اندازه می تواند بر کل اقتصاد و بر بازار سرمایه اثرگذار باشد، گفت:تاکنون ابعاد طرح مطرح شده از سوی دولت در خصوص گشایش اقتصادی به صورت کامل شفاف نشده است، ولی منطقا راهکاری که بتواند کسری بودجه دولت را تا حد زیادی جبران کرده و حجم  قابل توجهی از نقدینگی سرگردان را به سوی اوراق بدهی دولت هدایت کند، قابل قبول بوده و مورد استقبال قرار می گیرد.
وی توضیح داد:  آن چه تاکنون اعلام عمومی شده است فروش اوراق سلف مبتنی بر نفت است که کف سودآوری آن بر اساس نرخ سپرده بلندمدت تضمین شده و بازدهی آن براساس قیمت نفت و دلار نیمایی در سررسید محاسبه و پرداخت خواهد شد. اما این موضوع خود با چالش های متعددی از جمله ایجاد بدهی قابل توجه برای دولت بعدی روبرو ست که باید با کار کارشناسی رفع شود.
معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید،  در خصوص تاثیر این موضوع بر بازار سرمایه هم افزود: هر رویدادی که بتواند مشکلات ریشه ای و اساسی اقتصاد کشور را حل کند به نفع بازار سرمایه و فعالان آن در بلندمدت خواهد بود.
به گفته عسکری، در مقطع کنونی بازار سهام بیشتر از ورود حجم نقدینگی تاثیر می پذیرد و در این میان عملکرد تحلیل گران حرفه ای نقش زیادی در هدایت سرمایه گذاران دارد.
وی درخصوص صنایع بورسی که این روزها وضعیت بهتری دارند هم گفت: قیمت ارز در بازار آزاد و نیمایی در حال حاضر به گونه ای است که همچنان کفه ترازو به سمت شرکت های صادرات محور است که موفق به فروش محصولات خود در بازارهای جهانی هستند. علاوه بر این برخی شرکت ها در صنعت بانکداری که در حال تحول اساسی بوده و اقدام به عرضه شرکتها در بازار و واگذاری دارایی های غیرمولد می کنند نیز از جذابیت مناسبی برخوردار هستند.
به گفته عسکری ، برخی شرکت های فعال در صنایع دارویی و غذایی هم به دلیل تغییرات در قیمت ارز در دسترس می توانند سودآوری مناسبی داشته باشند.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه این گفت و گو در پاسخ به این سوال که شرایط کرونایی تا چه اندازه بر صنعت دارو اثرگذار بوده است ، گفت: مقابله با شیوع ویروس کرونا و درمان دارویی آن در حال حاضر  یکی از دغدغه های محققان و شرکت های داروسازی است که تلاش دارند با صرف هزینه های تحقیقاتی نسبت به کشف درمان دارویی آن اقدام کنند.
وی افزود: قطعا تمامی شرکت های فعال در صنعت داروسازی در این خصوص فعال نیستند و شرکت هایی که در این عرضه فعال بوده و به موفقیت هایی دست یافته اند می توانند پس از کشف درمان، مورد توجه  بازار باشند.
عسکری تاکید کرد: آن چه در حال حاضر بر صنعت داروسازی تاثیر زیادی دارد، تغییر مبنای قیمت ارز و همچنین تغییرات در نرخ های فروش و مواد اولیه است که تاثیر آن بر شرکت های دارویی مختلف، متفاوت خواهد بود.

First Name  Last Name  Points  Points  Points  Points  Points  Points  Points  Points  Points  Points 
Jill  Smith  50  50  50  50  50  50  50  50  50  50 
Eve  Jackson  94  94  94  94  94  94  94  94  94  94 
Adam  Johnson  67  67  67  67  67  67  67  67  67  67 

 

نظرات کاربران