مدیران صندوق ها، بر سر دو راهی

دسته بندی اخبار

احسان عسکری معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید در گفت و گو با هفته نامه بورس: یکی از بازیگران اصلی در بازار سهام، صندوقهای سرمایه گذاری (اعم از سهامی، مختلط و در اوراق با درآمد ثابت) هستند که نوع با درآمد ثابت نقش پر رنگ تری را در این بازار به دلیل بالا بودن حجم دارائی های تحت مدیریت ایفا می کنند.

در سال‌های گذشته به دلیل شرایط مختلف بازار سهام، این صندوق‌ها مجاز به سرمایه‌گذاری اختیاری تا سقف مشخص و در برخی مقاطع ملزم به رعایت حداقل و حداکثر سرمایه‌گذاری در سهام بوده‌اند که این موضوع بر بازدهی آن‌ها تاثیرگذار بوده است.

باید گفت ابلاغیه افزایش سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت تا 15 درصد از کل حجم دارایی‌های تحت مدیریت که اخیرا به مدیران صندوق‌ها ابلاغ شد،کفه تقاضا را در بازار سنگین‌تر خواهد کرد.

ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در پایان خردادماه سال جاری حدود 215 هزار میلیارد تومان بوده که حدود 14 درصد آن؛ یعنی حدود 31 هزار میلیارد تومان در سهام و حق تقدم سهام سرمایه‌گذاری شده است. بنابراین با عنایت به ابلاغیه‌های گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص الزام این صندوق‌ها برای رعایت سقف سرمایه‌گذاری در سهام تا 10 درصد و سپس کاهش آن به سقف 5 درصد، می‌توان گفت افزایش سقف سرمایه‌گذاری این نوع صندوق‌ها در سهام در ابلاغیه جدید می‌تواند فشار فروش صندوق‌ها بر بازار سهام را تا حد زیادی کاهش دهد.

از آن جایی که این صندوق‌ها از نوع با درآمد ثابت تلقی می‌شوند، عموم سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها انتظار دارند به طور ماهانه بازدهی با نوسان اندک را کسب کنند؛ در حالی که نوسانات بازار سهام و بازدهی این نوع صندوق‌ها که بخشی از دارایی تحت مدیریت خود را در سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دستخوش نوسان می‌شود.

بنابراین اکثر مدیران سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت باید بین دو راهی کسب حداقل بازدهی با ریسک اندک و کسب بازدهی بالاتر همراه با پذیرش ریسک بیشتر یکی را انتخاب کرده و با ارزیابی ترجیحات اکثریت سرمایه‌گذاران خود نسبت به تخصیص بخشی از دارایی‌های این صندوق‌ها در سهام تصمیم‌گیری کنند. چون با این ابلاغیه جدید، مدیران صندوق‌های با درآمد ثابت اختیار دارند تا سقف 15 درصد از دارایی‌های تحت مدیریت را در سهام سرمایه‌گذاری کنند.

نظرات کاربران