تصمیمی در جهت سهامداری بلند مدت

دسته بندی اخبار

یکی از مهمترین آثار افزایش سهم مالکیت شرکت ها در تأمین سرمایه ها، امکان اخذ تصمیمات مهم و اثرگذار در راستای پیاده سازی استراتژی ها و برنامه های مدنظر برای سهامداران عمده و کنترلی (بیش از 51 درصد) این شرکت ها خواهد بود. در حال حاضر با سقف سهامداری 35 درصد، اختلاف نظرهای بسیاری بین سهامداران عمده در این خصوص وجود دارد.

عبداله دریابر معاون خدمات مالی شرکت تأمین سرمایه امید در گفتگو با هفته نامه بورس:

یکی از موارد دیگر به ابلاغیه شماره 12020140 مورخ 03/06/1398 سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با عنوان “افزایش حداقل سرمایه لازم برای اخذ مجوز تأسیس شرکت­های تأمین سرمایه” که بیان می­کند حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت­های تأمین سرمایه نزد سازمان بورس و اوراق بهادار مبلغ 5.000 میلیارد ریال است، بر­میگردد که با این شرای جدید تامین سرمایه اولیه برای تاسیس این شرکت‌ها ساده‌تر می­شود. افزودن این موضوع که 40 درصد مابقی سرمایه این شرکت­ها می­تواند از طریق پذیره­نویسی عمومی انجام شود، تصمیمی بسیار منطقی در راستای جذب سرمایه­های خرد مردم با هدف سهامداری بلندمدت است. اشخاصی که در پذیره­ نویسی عمومی در بازار سرمایه سهام اینگونه شرکت­ها را خریداری می­کنند، می­توانند با فراهم شدن معاملات ثانویه بعدی از مدت معینی از سود خوبی برخوردار شوند و بسیاری نیز به این شرکت­ها به قصد دریافت سود سالانه و سهامداری بلند مدت نگاه می­کنند.

وی افزود، یکی از نقش‌های اساسی شرکت‌های تامین سرمایه، تامین مالی از طریق بازار سرمایه است که در این فرآیند شرکت‌های تامین سرمایه رکن تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی را عهده‌دار می‌شوند. به منظور افزایش سهم تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه، ضروری است شرکت‌های تامین سرمایه امکان قبولی سمت تعهد پذیره‌نویسی مبالغ بالاتری را داشته باشند و این امر مستلزم بهبود نسبت کفایت سرمایه این شرکت‌هاست. لذا افزایش سرمایه شرکت‌های تامین سرمایه می‌تواند به افزایش تامین مالی از طریق بازار سرمایه کمک کند.

نظرات کاربران