آینده درخشان استارتاپ ها با صندوق های سرمایه گذاری خصوصی

دسته بندی اخبار

احسان عسکری معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید در گفت و گو با خبرگزاری سنا: در دنیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، اقدام به سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و تامین مالی شرکت‌هایی می کنند که تا حدی به مرحله بلوغ رسیده، ولی در بورس پذیرفته نشده‌اند. موضوع فعالیت این صندوق‌ها هم در بازارسرمایه کشور جمع‌آوری و تخصیص منابع مالی به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها با موضوعات فعالیت مشخص است.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید، به افرادی که ریسک‌پذیری کمتری دارند پیشنهاد کرد صندوق‌های سهام، مختلط و با درآمد ثابت را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: این نوع سرمایه‌گذاری‌ها با هدف کنترل شرکت‌ها و هدایت سیاست‌های آن در راستای دستیابی به اهداف مد نظر و در نهایت خروج از آن شرکت‌هاست. همچنین این صندوق‌ها می توانند در شرکت‌های سهامی و غیرسهامی با موضوع فعالیت مشخص سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته عسکری، شرکت‌های سهامی عام پذیرفته‌نشده در بازار سرمایه، شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) پذیرش شده و شرکت‌هایی که از بورس اخراج شده‌اند از سوی این صندوق‌ها، قابل تامین مالی و سرمایه‌گذاری هستند.

وی توضیح داد: صندوق‌های خصوصی ابزاری برای تامین مالی پروژه ها و شرکت‌هایی است که به دنبال جذب مشارکت‌کننده هستند. همچنین صندوق‌های خصوصی در شرکت‌هایی که به بلوغ رسیده‌اند، ولی همچنان در بورس پذیرفته نشده‌اند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: صندوق‌های جسورانه هم غالبا در شرکت‌های استارتاپی سرمایه‌گذاری می کنند که در مرحله شکل‌گیری یا بعد از آن قرار دارند و تا مرحله بلوغ کامل فاصله دارند.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید، در شباهت صندوق های سرمایه گذاری خصوصی با صندوق های جسورانه گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به دلیل ماهیت موضوعات سرمایه‌گذاری و سطح ریسک در سرمایه‌گذاری‌ها شباهت زیادی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) دارند. بنابراین این صندوق‌ها به مثابه صندوق‌های VC مناسب افرادی است که پذیرش ریسک‌ بالاتری نسبت به بازار سهام برای کسب بازدهی بیشتر دارند.

عسکری ادامه داد: مزیت این سرمایه‌گذاری، امکان دست‌یابی به بازدهی فراتر از بازار سهام با پذیرش ریسک بالاتر است و برای اشخاصی که سطح ریسک پذیری بالایی دارند پیشنهاد می‌شود. بنابراین به افرادی که ریسک‌پذیری کمتری دارند، پیشنهاد می‌شود صندوق‌های سهام، مختلط و با درآمد ثابت را در سطوح پایین‌تر ریسک‌پذیری مدنظر قرار دهند.

وی عنوان کرد: در چند سال گذشته تلاش‌های زیادی از سوی نهادهای ناظر بازارسرمایه و سایر فعالان بازار به خصوص شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای رونق بخشی در این حوزه صورت گرفته است و اکنون  با همه تلاش‌های صورت گرفته، تعداد صندوق‌های PE در بازارسرمایه کشور که با صندوق‌های جسورانه در یک طبقه قرار دارند، کمتر از ۱۰ صندوق است که عمده آن‌ها در دو تا سه سال گذشته راه‌اندازی شده‌اند.

عسکری افزود: این موضوع نشان می دهد اگرچه تعداد این صندوق‌ها در مقایسه با طرح‌ها و پروژه‌های استارتاپ و نوآورانه کشور ناچیز است، اما روند رو به رشد حجم سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش تعداد این صندوق‌ها به همراه افزایش قابل توجه شرکت‌های استارتاپی، نوید آینده‌ای درخشان را در این حوزه می دهد.

نظرات کاربران