معرفی شرکت

شرکت تأمین سرمایه امید در تاریخ 1390/08/23 نزد اداره ثبت شرکت ها در تهران به شماره 418229 ثبت گردید و در تاریخ 1390/09/09 با شماره 160556 مجوزفعالیت خود را از سازمان بورس اوراق بهادار تهران اخذ نمود و به عنوان اولین شرکت در میان شرکت های تأمین سرمایه در تاریخ 1396/09/29 در بورس اوراق بهادار عرضه گردید.

تعریف شرکت های تأمین سرمایه:

شرکت تامین سرمایه نهاد مالی تخصصی است که به ارائه انواع خدمات مالی شامل مشاوره ارزشگذاری، ادغام و تملیک و…مبادرت می ورزد ، همچنین این شرکت ها به عنوان واسطه بین ناشر اوراق بهادار و عامه سرمایه گذاران فعالیت می کند و می تواند فعالیت های کارگزاری معامله گری، بازارگردانی، مشاوره، سبدگردانی، پذیره نویسی، تعهد پذیره نویسی و فعالیت های مشابه را با اخذ مجوز از سازمان انجام دهد.

 

حاکمیت شرکتی

 

 

“امید، انتخابی مطمئن و هوشمندانه”

حوزه ی فعالیت شرکت های تامین سرمایه:

مطابق ماده 3 اساسنامه، موضوع فعاليت اصلی شركت عبارت است از پذيره‌نويسی، تعهد پذيره‌نويسی و تعهد خريد اوراق بهادار در عرضه‌هاي ثانويه در حد امكانات مالی خود يا از طريق سنديكا با ساير نهادهای مشابه.
همچنين، موضوع فعاليت فرعي شرکت عبارت است از:

1) ارائه مشاوره در زمينه‌هايي از قبيل:

  • تعیین روش و پيشنهاد زمان‌بندی عرضه‌ی اوراق بهادار
  • قيمت گذاری اوراق بهاداري كه توسط ناشر عرضه میشود
  • فرآيند ثبت اوراق بهادار و دريافت مجوز عرضه‌ی آن
  • فرآيند واگذاري اوراق بهادار
  • پذيرش اوراق بهادار ناشر در هر يك از بورس‌ها و بازارهاي خارج از بورس و انجام كليه امور اجرايي به نمايندگي از ناشر در اين زمينه
  • ادغام، تملك، تجديد ساختار مالی شركت‌ها
  • مديريت ريسك
  • آماده‌سازی شركت‌ها جهت رتبه‌بندي توسط مؤسسات رتبه‌بندي و انجام كليه امور اجرايی در اين زمينه به نمايندگی از آنها
  • سرمايه‌گذاری
  • خدمات مورد نياز شركت‌ها در موارد سرمايه‌گذاري‌هاي جديد، توسعه، تكميل، برنامه‌ريزی، بودجه‌بندی و قيمت‌گذاري اوراق بهادار

2) بازاريابی و يا مديريت فرآيند واگذاری اوراق بهادار
3) انجام امور اجرايي به نمايندگي از ناشر در زمينه‌ی ثبت اوراق بهادار و دريافت مجوز عرضه‌ی آن
4) ارائه‌ی خدمات مربوط به طراحي و انتشار ابزارهای مالی براي شركت‌ها
5) ارائه‌ی خدمات مديريت دارايیها
6) ارائه‌ی خدمات مرتبط با صندوق‌های سرمايه‌گذاري و اداره‌ي صندوق‌های مزبور و سرمايه‌گذاری در آنها
7) كارگزاري، كارگزار/معامله‌گري، سبدگرداني، بازارگرداني
8) سرمايه‌گذاری منابع مازاد شركت در سپرده‌های سرمايه‌گذاری نزد بانك‌ها و مؤسسات مالی اعتباری معتبر و اوراق بهادار دارای تضمين دولت و يا بانك‌ها
9) جلب حمايت بانك‌ها، بيمه‌ها، مؤسسات اعتباری و نهادهای مالی براي شركت در پذيره‌نويسي اوراق بهادار
10) كمك به شركت‌ها در تأمين منابع مالي و اعتباری
11) كمك به شركت‌ها جهت صدور، تأييد و قبول ضمانت‌نامه

جایگاه قانونی شرکت های تامین سرمایه:

طبق بند 18 ماده يك قانون بازار اوراق بهادار جمهوري اسلامي ايران، مصوب آذرماه 1384 مجلس شوراي اسلامي، شركت تأمين سرمايه شركتي است كه به عنوان واسطه بين ناشر اوراق بهادار و عامه سرمايه‌گذاران فعاليت مي‌كند و مي‌تواند فعاليت‌هاي كارگزاري، معامله‌گري، بازارگرداني، مشاوره، سبدگردانی، پذيره‌نويسی، تعهد پذيره‌نويسی و فعاليت‌های مشابه را با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار انجام دهد. مطابق بند 5 ماده 4 قانون بازار اوراق بهادار، صدور، تعليق و لغو مجوز فعاليت شركت‌هاي تأمين سرمايه توسط شورای عالی بورس و اوراق بهادار انجام مي‌شود.

علاوه بر ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، قانون گذار در بخش های دیگری نیز بر استفاده از خدمات صنعت بانکداری سرمایه گذاری تاکید کرده است که به مهم ترین آنها اشاره می شود.

الف- ماده 22 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی:

“سازمان خصوصی سازی می تواند از خدمات  شرکت‌های تأمین سرمایه، بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری جهت تعهد پذیره نویسی یا تعهد خرید سهام استفاده نماید. این گونه موسسات می توانند سهام عرضه شده توسط ناشر را در چارچوب قرارداد پذیره نویسی که به تاًیید هیاًت واگذاری خواهد رسید، خریداری نمایند.”

ب- ماده 5 آیین نامه شرایط عرضه سهام شرکت های مشمول واگذاری در بورس یا خارج از بورس:

عرضه اوراق بهادار در بورس یا بازار خارج از بورس با تعهد خرید سهام عرضه شده در عرضه اولیه ترجیحاً از سوی شرکت های تاًمین سرمایه صورت می پذیرد.

ج- ماده 2 ضوابط استفاده از خدمات مشاوران عرضه اوراق بهادار:

مطابق مصوبه 1387/12/3 از ابتدای سال 1388 درخواست های زیر صرفا از طریق مشاوران عرضه قابل ارائه به سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.
الف)انتشار سهم در زمان تبدیل شرکت های سهامی خاص به عام.
ب) انتشار سهام به قیمت اسمی در زمان افزایش سرمایه شرکت های سهامی عام پذیرفته شده در بورس که آخرین سرمایه ثبت شده آنها مساوی یا بیش از 50میلیارد ریال و مساوی یا کمتر از 150 میلیارد ریال می باشد.
د)افزایش سرمایه شرکت های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان با قیمتی بیشتر از قیمت اسمی سهام.
ه) افزایش سرمایه شرکت های سهام عام ثبت شده نزد سازمان با سلب حق تقدم و عرضه عمومی سهام جدید.
و) انتشار آن دسته از اوراق مشارکتی که نیاز به مجوز سازمان دارد.
ز) انتشار هرگونه اوراق بهاداری به غیر از سهام و اوراق مشارکت که نیاز به مجوز سازمان دارد.

د- مطابق ماده ی 2 دستورالعمل صدور مجوز و فعالیت مشاور پذیریش مصوب 1387/11/19 مجوز مشاور پذیریش توسط هیات مدیره ی سازمان به اشخاص زیر اعطا خواهد شد:

1- شرکت کارگزاری که به آن کارگزاری معرف نیز می گویند.
2- شرکت های تامین سرمایه.
3- شرکت مشاوره سرمایه گذاری.
3- سایر اشخاص حقوقی که هیات مدیره سازمان مشخص می کند.

ه-  همچنین ماده 6 دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران

و- مطابق ماده 23 دستورالعمل پذیریش و عرضه ی اوراق بهادار در فرابورس ایران ( مصوب 1388/01/25 هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار متقاضی پذیریش  باید فرم درخواست پذیریش خود را حسب مورد به انضمام مدارک فرم های فرابورس ، برای پذیریش در بازار اول، بازار دوم یا بازار ابزارهای نوین مالی، از طریق مشاور پذیریش به فرابورس تسلیم نماید.