فلزات و پتروشیمی ها صنایعی سودده

دسته بندی اخبار بورس

ارائه پیش بینی در خصوص روند آتی بازار در شرایط فعلی ممکن است با انحراف در بازه کوتاه مدت یا میان مدت همراه باشد، ولی گزارش های تولید و فروش شرکت ها در سال مالی که گذشت و در سال مالی جاری رشد خوبی را نشان داده که به واسطه رشد قیمت های جهانی، رشد سطح عمومی قیمت ها در کشور و همچنین قیمت دلار بالای 22 هزار تومان بوده است.

احسان عسکری معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید در گفت و گو با هفته نامه بورس:

در مقطع فعلی سهام لیست شده در بسیاری از صنایع ارزنده هستند ولی مشخصا می توان به صنعت فلزات اساسی و پتروشیمی ها به چشم صنایعی با سود نسبتاً پایدار و مناسب اشاره داشت. گرچه برای این صنایع ریسک نوسان قیمت دلار و همچنین قیمت جهانی وجود دارد که با در نظر گرفتن این موارد شرکت های بانک و بیمه ای هم می توانند مورد توجه باشند.

آنچه از تحلیل های فعالان حرفه ای بازار دیده می شود، ارزندگی خوب بازار در بخش بزرگی از آن است، اما آنچه می تواند سرمایه گذاران را مجددا به سمت بازار سوق دهد و جریان نقدینگی ایجاد کند، اعتماد و اطمینان سرمایه گذاران به ثبات قوانین و مقررات بازار از سوی نهادهای ناظر و همچنین حمایت های حاکمیت از فعالان آن است. اقدامات اعتماد ساز برای فعالان باید جدای از ریسک های مترتب از جانب متغیرهای اقتصادی باشد. فعالان بازار همواره با پذیرش ریسک های ناشی از متغیرهای اقتصادی در این بازار فعال بوده و در نهایت بسته به شرایط، جریان نقدینگی از صنایعی به صنایع دیگر جابجا می شود. ولی اتفاقاتی که در بازده مردادماه تاکنون شاهد آن هستیم ریسک هایی است که از جانب اشخاص به بازار وارد شده است.

قیمت گذاری های دستوری برای بازار سرمایه به مثابه سم عمل می کند و بازار سرمایه را فلج می کند. ایجاد محدودیت های معاملاتی به جای توسعه شبکه های نظارت و کشف دستکاری در بازار اعتماد را از بین برده و فعالیت های سرمایه گذاری را به سایر بازارها رهنمون می سازد. لذا بازار سهام با وجود جذابیت هایی که برای سرمایه گذاری بلندمدت دارد همچنان برای عمده فعالان نادیده گرفته شده است. در ماه های اخیر شاهد تصمیمات بسیار خوبی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار برای توسعه ابزارها و نهادهای مالی بودیم که تداوم این اقدامات می تواند بازار سرمایه را به جایگاه اصلی خود برساند. اقدامات اعتماد ساز از سوی دولت و سایر نهادهای اجرایی در کنار اقدامات خوب سازمان بورس می تواند بازار را به شرایط رونق برگرداند.

نظرات کاربران