فروش سهام در موقعیت فعلی توجیه منطقی ندارد

دسته بندی اخبار

احسان عسکری معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید در گفت و گو با خبرگزاری سنا: پیش بینی شاخص های بازار سهام به دلیل تاثیرگذاری متغیرهای متنوع بر روند آن کاملاً مبتنی بر پیش بینی روند آن متغیرها است؛ لذا، اتفاق نظر در خصوص روند آتی شاخص سهام در میان تحلیل گران وجود ندارد.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید، با بیان این مطلب به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: همواره برخی متغیرهای اقتصادی و رفتاری تاثیرات بزرگی بر بازار سهام داشته و دارند که از مهمترین آن ها برای بازار سرمایه کشورمان، روند قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی، روند تولید و فروش شرکت ها در گزارش های ماهانه، روند قیمت ارز در بازار آزاد و سامانه نیمایی و تصمیمات و مصوبات هیات دولت و مجلس شورای اسلامی و در نهایت قوانین و مقررات نهادهای ناظر بازار سهام قابل اشاره هستند.

رشد خیره کننده قیمت کامودیتی ها

احسان عسکری افزود: در مقطع کنونی شاهد رشد خیره کننده قیمت کامودیتی ها و شکستن سقف های قبلی هستیم و نرخ دلار در سامانه نیمایی به بالای ۲۱ هزار تومان و در بازار آزاد از ۲۴ هزار تومان نیز فراتر رفته است که این موضوع در ماه های آتی در گزارش های ماهانه و صورت های مالی شرکت ها به خوبی نمایان خواهد شد. بنابراین نمی توان به صراحت بیان کرد که رشد شارپی شاخص در آینده قابل انتظار نیست زیرا شرایط در حال حاضر به گونه ای رقم خورده است که  بسیاری از تحلیلگران آن را پیش بینی نمی کردند.

 وی اظهار داشت: اگرچه معتقدیم که رشد بازار در تمامی نمادها در ماه های گذشته به دلیل هجوم نقدینگی به بازار سهام از سوی عموم مردم، کاملاً منطبق با واقعیت نبوده است ولی در مقطع کنونی که اصلاح شارپ بازار، قیمت بسیاری از سهام و سرمایه گذاری در آن ها را جذاب کرده است، امکان رشد شاخص با در نظر گرفتن وضعیت متغیرهای تاثیرگذار کنونی دور از انتظار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شرایط بازار سهام با سال های گذشته کاملا متفاوت شده است و حضور بیش از ۵۰ میلیون سهامداران عدالت در بازار سرمایه نیازمند توسعه همه جانبه به خصوص در زمینه قوانین و مقررات و نرم افزارها و سخت افزارهاست، افزود: در این میان نقش تصمیم سازان اقتصادی و صاحبان تریبون در اتخاذ تصمیم و اظهار نظرها در خصوص بازار سهام به خصوص متولیان بازار سهام و نهاد ناظر بسیار حیاتی است.

وی با اشاره به اینکه در یک ماه گذشته فعالان بازار سرمایه شاهد رویدادهایی بوده اند که حس اعتماد را تا حدودی از بازار سهام سلب کرده است، گفت:  تصمیمات و اتفاقاتی که به نوعی جلوگیری تعمدی از رشد بازار را برای سرمایه گذاران به خصوص سرمایه گذاران تازه وارد و کم تجربه تداعی می کرد. این چالش ها که در عرض  ۱۰ روز پی در پی به بازار تزریق شد، ترس را به جان بازار انداخت که حتی با اصلاح شارپ دو هفته ای، تاکنون بازار به حالت تعادل نرسیده است.

عسکری تاکید کرد: اعتماد عمومی مردم به بازار سهام گنجی گرانبهاست که نباید از دست برود زیرا جلب اعتماد و مشارکت عموم مردم در بازار سهام به عنوان موتور رشد اقتصادی کشور  امری زمانبر است و حضور ایشان در بازارهای غیرمولد و سفته بازانه در لحظه رخ داده و به ضرر اقتصاد است. بنابراین انتظار می رود تصمیمات و مصوبات کارشناسی شده و براساس تجربیات جهانی باشد و اظهار نظرها و موضع گیری ها پس از کسب نظرات نخبگان و از سوی متولیان امر انجام گیرد.

مهمترین محرک در روند آتی شاخص بازار سهام  چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی، چه فاکتورهایی می تواند شاخص سهام را در تداوم حرکت در مسیر صعودی حمایت کند، گفت: یکی از مهمترین محرک ها در روند آتی شاخص بازار سهام قیمت ارز است که پس از چند ماه آثار کلی آن در صورت های مالی شرکت ها خواهد نشست.

وی افزود: موفقیت شرکت ها در رشد تولید و فروش که در حال حاضر نیز شاهد آن هستیم تعیین کننده خواهد بود. همچنین قیمت نفت و کامودیتی ها در سودآوری شرکتها بزرگ بازار سرمایه تاثیر بزرگی دارد.

به گفته عسکری، نزدیک شدن قیمت ارز در سامانه نیما به بازار آزاد می تواند برای شرکت های صادرات محور و دارای ذخایر ارزی بسیار جذاب باشد. از سوی دیگر متغیرهای اقتصادی شامل رشد نقدینگی، نرخ سود سپرده های بانکی، سیاست های پولی و مالی بانک مرکزی، نرخ تورم نقش زیادی در پیش بینی روند آتی بازار سرمایه دارند.

بازار سرمایه در مسیر صعودی

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بررسی این متغیرها نشان می دهد بازار سرمایه در مسیر صعودی قرار دارد و فعالانی که نگاه بلندمدت به بازار سهام داشته باشند و سهام شرکت های بنیادی را نگهداری کنند، می توانند بازدهی بالاتری نسبت به سایر بازارهای موازی بازار سهام کسب کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اجرای سیاست های اصلاحی اخیر در زمینه قوانین بازار سهام ، چقدر توانسته است در افزایش اعتماد به بازار موثر عمل کند، اظهار داشت: در زمان تصمیم گیری برای اصلاح قوانین و مقررات باید واکنش های رفتاری بازار نیز مورد توجه متولیان این امر باشد. در یک ماه گذشته برخی قوانین و مقررات ، فعالان را  نسبت به روند بازار مردد کرد، زیرا تصور می کردند اراده ای برای تضعیف تقاضا یا تقویت عرضه در بازار وجود دارد. پس از افزایش فشار فروش به دلیل ترس از کاهش بیشتر بازار، بسیاری از قوانین و مقررات مجددا به نفع تقاضا اصلاح شد ولی فروش های هیجانی و ترس ناشی از کاهش بیشتر موجب شد فشار عرضه را در بازار شاهد باشیم.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید، تصریح کرد: معتقدیم اصلاح قوانین و مقررات پس از آغاز اصلاح بازار، کاملا به نفع بازار و سرمایه گذاران است. تصمیماتی چون افزایش سقف سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام، امکان سرمایه گذاری این نوع صندوق ها در صندوق های سهامی، افزایش سقف اعتباری کارگزاران، افزایش ضریب خرید اعتباری سرمایه گذاران و امثال آن به نفع تقاضا بوده و طیبعتا پس از کاهش هیجانات بازار روند رو به رشد خود را  پی خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد:  از نوع معاملات می توان اذعان کرد که بخشی از فعالان بازار، سهام شرکت ها را براساس تحلیل معامله نمی کنند بلکه بر اساس صفوف خرید و فروش اقدام به این امر کرده و سرمایه های خود را به بازی می گیرند.

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: متغیرهای تاثیر گذار بر سودآوری و ارزش  شرکت ها در مقطع کنونی در بهترین حالت خود نسبت به چندین ماه اخیر قرار دارد و فروش سهام شرکت ها متاثر از این متغیرها فاقد توجیه منطقی است. لذا به نظر می رسد حمایت از سرمایه گذاران خرد و بازگرداندن حس اعتماد فعالان به بازار آن چیزی است که سهامداران حقیقی از نهادهای ناظر و دولت انتظار دارند؛ امری که نادیده گرفتن آن می تواند صدمات جدی به اقتصاد کشور وارد سازد.

وی در ادامه،در  پاسخ به سوالی درخصوص نمادها یا صنایع در کانون توجه  هم گفت: در شرایط فعلی حقوقی های بازار تلاش کردند در برخی نمادهای تاثیر گذار بازار نقش خریدار داشته باشند ولی بررسی رفتار سرمایه گذاران حقیقی نشان می دهد که ایشان در اکثر صنایع به عنوان خریدار حضور پررنگی داشته اند ودر روزهای اخیر در صنایع فلزات اساسی، بانک، پتروپالایشی ها و برخی صنایع کوچک تر بیشتر بوده است.

عسکری اطمینان داد:  در حال حاضر سهام بسیاری از شرکت ها به دلایلی مانند رشد سودآوری ناشی از رشد قیمت ارز در سامانه نیما، رشد قیمت کامودیتی ها، بهبود تقاضا و رشد قیمت فروش در بازار داخل، افزایش سرمایه های جذاب، واگذاری دارایی ها، بهبود ملموس عملکرد و امثال آن برای سرمایه گذاری بسیار جذاب هستند .

 این کارشناس بازار سرمایه در پایان توصیه کرد، سهامداران حقیقی سهام ارزشمند خود را به دلیل ترس و هیجان کاذب و بی اساس در قیمت های فعلی واگذار نکنند و با دید بلندمدت به بازار سهام از منافع آتی آن بهره مند شوند.

نظرات کاربران