ضرورت استقرار مرکز دادۀ جامع بازار سرمایه

دسته بندی اخبار بورس

نهادهای ناظر و تصمیم‏ گیر ائم از وزارت اقتصاد، شورای عالی بورس، بانک مرکزی، بیمۀ مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‏ها و بانک‏ های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران و سایر شرکت‏های تولیدی و نهادهای مالی و پولی همگی با سناریوهای مختلفی از تصمیم ‏گیری برای آینده و رقابت در آن شرایط مواجه هستند.

مجتبی رستمی نوروزآباد، مدیر ریسک و مهندسی مالی شرکت تأمین سرمایۀ امید (سهامی عام) در گفتگو با هفته نامه اطلاعات بورس مطرح نمود:

در همین راستا پیچیدگی‏ها و‏ عدم اطمینان محیطی، تصمیم ‏گیری در هر سطحی (کلان و جزئی) را نیازمند سناریوپردازی می ‏نماید. در فرآیند سناریوپردازی و تصمیم ‏گیری برای آینده، داده و اطلاعات نقش اصلی را ایفا می‏ کند، بنابراین ارائه سناریوهای قابل اتکا و مبتنی بر واقعیت نیازمند داده ‏های صحیح و طبقه‏ بندی شده از رویدادهای گذشته است. به عنوان مثال پیش‏ بینی روند متغیرهای کلان اقتصادی، از جمله نرخ بهره، نرخ ارز، بیکاری، تورم و …، در زیرمجموعۀ تجزیه و تحلیل ریسک ‏های سیستماتیک برای تشکیل ماتریس SWOT صنایع مختلف و تصمیم ‏گیری برای آیندۀ این صنایع در سایۀ ریسک ‏های پیش‏رو، نیازمند بانک دادۀ متمرکز از این متغیرها در طول سالیان گذشته است. این در حالی است که با یک جستجوی ساده می ‏توان متوجه شد که متأسفانه یا دسترسی به این داده ‏ها با در نظر گرفتن اصل قابل اتکا بودن آنها وجود ندارد و یا مراکز مختلف با روش‏ های مخصوص به خود داده ‏های مختلف و متمایز از یکدیگر را در خصوص هر کدام از این شاخص‏ها ارائه نموده ‏اند. در صورتی که می‏ توان با مدیریت صحیح سعی در متمرکز و یکپارچه نمودن اطلاعات و داده‏ های این‏ چنینی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی نمود.

در بحث خاص این موضوع و به عنوان مثالی دیگر، عملیات ناشی از فعالیت ‏های سازمان بورس و اوراق بهادار و تمامی نهادهای تحت نظارت، در طبقات مختلفی به صورت دائم منجر به تولید داده و اطلاعات می‏ شود که متأسفانه در سالیان اخیر هیچ گاه مرکز جامع و متمرکزی از این داده ها و اطلاعات در اختیار نبوده است. سه طبقۀ اصلی از داده های تولیدی شامل معاملات مربوط به بورس و فرابورس (به صورت رشته‏ ای در گروه‏ های مختلف شرکت، صنعت و کل بازار)، آمار مربوط به انتشار اوراق بدهی (در زیربخش‏ های اوراق شرکتی، شهرداری و دولتی) و آمار مربوط به صندوق‏ های سرمایه‏ گذاری (از جمله NAV و بازدهی در دوره‏ های مختلف زمانی) می ‏باشد. در حال حاضر برای جمع ‏آوری اطلاعات و داده ‏های مربوط به هر کدام از این بخش ‏ها، ناگزیر باید به پایگاه‏ های اطلاع رسانی مختلف وابسته به ذینفعان این داده‏ ها مراجعه کرد که باز هم متأسفانه تجارب چندین سال گذشته نشان می‏ دهد در آمار دریافتی خلاءهای بسیاری از نظر قابلیت استناد و همچنین روایی داده‏ ها وجود دارد. حال آنکه در سایر کشورها و به عنوان مثال در آمریکا، از جمله با مراجعه به خدمات داده‏ های تحقیقاتی وارتون (Wharton Research Data Services (WRDS)) شامل کامپیوستت (COMPUSTAT Data Files) و کریسپ (CRISP) (مرکز تحقیقی قیمت اوراق بهادار دانشگاه شیکاگو) می‏ توان نزدیک به 100 درصد داده‏ های مورد نیاز در بخش ‏های مختلف بورس‏ های آمریکا را با میزان بالایی از کاربرپسند (User Friendly) بودن آنها استخراج و مورد استفاده قرار داد.

همچنین به عنوان مثالی دیگر و در مرحله‏ای فراتر، وبسایت تحقیقاتی و کتابخانۀ دادۀ Kenneth R. French  به عنوان یکی الگوی مثال‏ زدنی، تمامی شاخص ‏های مورد نیاز برای تخمین و تحلیل مدل‏ های سه و پنج عاملی فاما و فرنچ را کاملاً به روز ارائه می‏ نماید.

بنابراین همانگونه که ذکر گردید و با استناد به اهمیت علم داده در تصمیم‏ گیری در دنیای پرمخاطرۀ امروز، در مرحلۀ اول سازمان بورس و اوراق بهادار و در مرحلۀ دوم و در سطحی کلان ‏تر، وزارت امور اقتصادی و دارایی با راه ‏اندازی پایگاه دادۀ متمرکز از تمامی داده‏ های اصلی و جزئی تولید شده در فرآیندهای پولی، بانکی و مالی می‏ تواند ضمن افزایش روایی داده ‏های مورد استفادۀ پژوهشگران و فعالان جامعۀ دانشگاهی، زمینۀ تصمیم‏ گیری و سناریوپردازی کارا را بر مبنای داده‏ های سازمان یافته و قابل اتکا فراهم سازد تا حداقل در شرایط توأم با ریسک‏های اقتصادی متعدد، فعالان و مدیران ارشد نهادهای مختلف با معضل اعتبار و روایی داده‏ های در دسترس نیز مواجه نشوند.

نظرات کاربران