تمرکز بر تخصیص منابع ریالی

دسته بندی اخبار

در پی افول بازار سرمایه و کاهش قابلیت نقدشوندگی سهام در چند ماه گذشته، دولت و نهادهای مرتبط، اقدامات حمایتی از قبیل تغییر قوانین، الزام بازارگردان برای همه سهم‌ها و... را برای حمایت از بازار سرمایه کشور در نظر گرفته‌اند.

عبداله دریابر معاون خدمات مالی شرکت تأمین سرمایه امید در گفتگو با هفته نامه بورس:

استفاده از یک درصد از ذخیره صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه، به عنوان یکی از اقدامات حمایتی مطرح شده است. طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی، این صندوق با هدف تبديل بخشي از عوايد ناشي از فروش نفت و گاز و ميعانات گازي و فرآورده‌هاي نفتي به ثروت‌هاي ماندگار، مولد و سرمايه‌هاي زاينده اقتصادي و نیز حفظ سهم نسل‌هاي آينده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌هاي نفتي تشكيل شده است. هر چند حمایت از بازار سرمایه در بخش مصارف این صندوق نیامده است ولی بر اساس مصوبه‌ای که در سال 1394 در این خصوص اخذ شده است، این اقدام حمایتی در شرایط فعلی پیشنهاد شده است.

وی افزود: از آنجا که مقدار ذخیره این صندوق محرمانه است، نمی‌توان رقم دقیقی از مبلغ مورد نظر ارائه کرد ولی بر اساس تخمین اکثر کارشناسان، می‌توان حداقل این مبلغ را ده هزار میلیارد تومان در نظر گرفت. تزریق این مبلغ می‌تواند اثر قابل‌توجهی بر افزایش تقاضا، جمع‌آوری یا کاهش صف‌های فروش، رشد کلی بازار سهام و افزایش نقدشوندگی داشته باشد.

بنا بر اظهارنظر مسئولین قرار است از منابع ریالی این صندوق که از بازپرداخت وام‌های قبلی حاصل شده است در این خصوص استفاده شود که در این صورت، تورم‌زا بودن تزریق نقدینگی به بازار سرمایه تا حدود زیادی منتفی خواهد شد. لازم به ذکر است در صورتی که منابع ارزی این صندوق برای حمایت از بازار سرمایه استفاده شود، علاوه بر ایجاد اختلال در بازار ارز می‌تواند تورم قابل‌توجهی نیز ایجاد نماید.

از طرف دیگر، این اقدام علاوه بر حمایت از بازار سرمایه می‌تواند در بلندمدت سود مناسبی را برای صندوق توسعه ملی به همراه داشته باشد؛ چرا که بر اساس تجربه چند دهه اخیر، بازار سرمایه بازدهی بالاتری در مقایسه با سایر بازارها نصیب سرمایه‌گذاران نموده است.

نظرات کاربران