استفاده از ابزارها، راه حل حرفه ای

دسته بندی اخبار

سکه بالای 10 میلیون تومان و پیامدهایش هیچ ارتباط مستقیمی با بازار مشتقه یعنی فروش آتی سکه یا گواهی سپرده طلا نداشته و ندارد.

احسان عسکری، معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید بیش از هر چیزی قیمت سکه را تابع دو شاخص مهم یعنی قیمت اونس جهانی طلا و قیمت ارز در داخل کشور می داند . عسکری با اشاره به اینکه در مورد ابزارهای مشتقه یعنی فروش آتی سکه یا گواهی سپرده طلا، می توان به طور قاطع گفت هیچ تأثیری بر افزایش قیمت سکه ندارد، توضیح می دهد: فروش از طریق ابزارهای بورس بسیار شفاف و قابل پیگیری و کنترل هستند. برای دلایل افزایش قیمت یا حتی افزایش قیمت کاذب سکه (حباب) باید جای دیگری را جستجو کرد. ابزارهای بازار مشتقه در بورس در واقع ابزار مدیریت ریسک هستند و نقشی در تعیین قیمت ندارند. فروش آتی یا گواهی سپرده سکه طلا ابزار پوشش ریسک هستند.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید تنها راه معقول کاهش نوسان قیمت سکه یا از بین بردن حباب قیمت سکه را استفاده از گواهی سپرده دانسته و می گوید: برای کنترل قیمت نیز بانک ها می توانند تعداد بیشتری سکه را با گواهی سپرده عرضه کنند. اگر بانکهای عامل به اندازه کافی سکه در خزانه هایشان داشته باشند می توانند در موقع لزوم و با افزایش قیمت، سکه های بیشتری را گواهی سپرده کنند و قیمت کنترل می شود.

وی اضافه کرد: می بینید که بانک ها با وجود افزایش قیمت، عرضه گواهی سکه را افزایش نمی دهند. این اتفاق تنها دو دلیل دارد، یا بانک ها سکه به اندازه کافی برای عرضه گواهی سکه ندارند، یا قیمت تمام شده سکه های موجود در خزانه بانک ها بیش از قیمت بازار است که بانک ها تمایل به عرضه بیشتر ندارند. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر بازار می تواند مهم ترین و اصلی ترین نقش را در کنترل بازار ایفا کند.

او توضیح می دهد: تعریف بازار مشخص است و قیمت براساس عرضه و تقاضا مشخص می شود. تجربه نشان داده که بازار با تهدید بخر و یا بفروش واکنش خوبی نشان نمی دهد و به تعادل هم نمی رسد. تنها راه فروکش کردن التهابات، همان برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت، استفاده از ابزارهای پوشش ریسک و ابزارهای مشتقه مثل فروش آتی و یا گواهی سپرده است.

عسکری معتقد است برای کنترل بهتر بازار در شرایط فعلی فقط باید عرضه از طریق بازارهای مشتقه و ابزارهای موجود را افزایش دهد. او اضافه می کند، معامله از طریق بازارهای مشتقه و ابزارهای آن یک بازار شفاف، کار آمد و قابل اعتماد است، گردش مالی مشخصی دارد، مالیاتش پرداخت می شود و ساز و کار مشخصی هم دارد. اما به نظر می رسد ناظر و گردانندگان بازار اعتقادی به شفافیت در بازار ندارند و گسترش بازارهای نقدی را ترجیح می دهند. تعطیلی بازار آتی سکه و محدود کردن بازار گواهی سپرده طلا یک اشتباه تاکتیکی و تاریخی در بازار بود که هیچ نتیجه مثبتی نداشت و البته افزایش تاریخی قیمت سکه که در کمتر از دو سال بیش از دو برابر شده نتیجه همین تصمیم است.

 

نظرات کاربران