ورود منابع جدید مالی، گامی به سوی تعادل بخشی

دسته بندی اخبار بورس تحلیل مدنی

احسان عسکری معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا):

ایشان طرح  سازمان بورس مبنی بر تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه را در بهبود این بازار موثر ارزیابی کرد .

وی افزود: با توجه به ارزندگی بسیاری از سهام به واسطه گزارش های تولید و فروش ارایه شده در شش ماه اخیر، تزریق نقدینگی می تواند این اطمینان را به سرمایه گذاران بدهد که سهام در این قیمت ها فروشی نبوده و خرید به ویژه با دید یکساله بسیار مناسب است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: قطعا انتشار اوراق و بروز نتایج آن یعنی شروع خرید سهام از سوی هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری و ایجاد تعادل در سهم های بزرگ و کوچک، از جمله  آثار این اقدام خواهد بود.

عسکری هچنین با اشاره به انتشار اوراق شرکتی و دولتی در بازار بدهی گفت: از آنجایی که در ماه های پایانی سال شاهد انتشار حجم خوبی از اوراق شرکتی و دولتی در بازار بدهی بودیم لذا صندوق های فیکس، کسری اوراق بدهی چندانی ندارند ولی افزایش حجم صندوق ها در روزهای سپرده شده از سال جدید نیازمند جذب اوراق است که اوراق منتشر شده جدید از سوی صندوق ها خریداری خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات مکمل برای توفیق کامل طرح اظهار داشت: به نظر می رسد حضور فعال و پرقدرت بازارگردانان در تمامی سهم ها از طریق ارایه اعتبار به این صندوق ها با تامین مالی بلندمدت، راهکاری است که در کنار انتشار اوراق از سوی هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری می توان انجام داد.  همچنین افزایش حدود دامنه نوسان قیمت و حذف یا کاهش حجم مبنا می تواند بازار را به سرعت به تعادل برساند.

عسکری در پاسخ به این سوال هم که ریسک های محتمل این طرح  برای شرکت ها و انتشار دهندگان اوراق بدهی چیست و با توجه به بالاتر بودن بازده بازار سهام نسبت به اوراق بدهی، آیا اساسا ریسکی در این میان وجود دارد یا خیر گفت: انتشار این اوراق به دلیل چارچوب تعریف شده و تضامین موجود برای صندوق های سرمایه گذاری به عنوان خریداران اصلی آن ریسک قابل ملاحظه ای به همراه ندارد.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید  افزود: انتشار این اوراق همچنین به دلیل بلندمدت بودن آن و اختصاص به خرید سهام کم ریسک با نسبتهای قیمت به درآمد پایین برای ناشرین نیز ریسک کمی را به همراه خواهد داشت؛ لذا این موضوع ریسک خاصی را برای بازار ایجاد نخواهد کرد.

نظرات کاربران