تداوم افزایش قیمت pvc

دسته بندی بورس تحلیل مدنی

 احسان عسکری معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید در گفت و گو با هفته نامه بورس: 

پلی وینیل کلراید سومین پلیمر پر فروش بعد از پلی اتیلن و پلی پروپیلن است. این ماده مزیت بیشتری نسبت به سایر مواد به دلیل مقاومت شیمیایی بالا، دوام، هزینه پایین و بازیافت پذیری دارد. بنابراین می تواند در کاربردهای مختلف جایگزین چوب، فلز، بتن و رس شود.

طبق آخرین آمار انتشار یافته میزان تجارت خالص جهانی پلی ونیل کلراید (پی وی سی) در سال 2020 بالغ بر 79 میلیارد دلار بوده است، این در حالیست که این رقم در سال 2018 مبلغ 62 میلیارد دلار بوده است که طی دو سال مورد بررسی رشد 17 درصدی را تجربه کرده است. همچنین طبق گزارش پیش­بینی ارائه شده توسط موسسات مالی معتبر پیش­بینی می­شود که ارزش تجارت خالص این محصول از سال 2020 تا 2026 سالانه به طور متوسط 5/3 درصد رشد کند. از مهمترین عوامل رشد  ارزش بازار این محصول می­توان به افزایش تقاضای این محصول در صنعت خودرو به دلیل تمرکز سیاست­های جهانی در راستای استفاده بیشتر از انرژی پاک و همچنین چشم انداز افزایش تقاضا در صنعت ساختمان و حوزه سلامت می­باشد.

در حال حاضر ظرفیت تولید مجتمع­های پتروشیمی دنیا 13/56 میلیون تن می­باشد که پیش­بینی شده است در سال 2024 به 6/65 میلیون تن برسد. بالاترین ظرفیت تولید در بین کشورها مربوط به چین می­باشد، ظرفیت اسمی فعلی این کشور در حال حاضر حدود 24 میلیون تن است که تا سال 2024 به 28 میلیون تن خواهد رسید. تحلیل گران عقیده دارند که این افزایش ظرفیت در کشور چین صرف طرح­های توسعه و زیرساخت خواهد شد و مازاد عرضه ایجاد نخواهد کرد. همچنین انتظار می­رود ظرفیت تولید کشور هند نیز  از 58/1 میلیون تن به 27/4 میلیون تن برسد.

طبق بررسی­های صورت گرفته بر طرح­های توسعه این محصول در مناطق مختلف دنیا، پیش­بینی شده است که در سال 2025 کسری عرضه این محصول به موازنه برسد. توضیح آنکه پیش­بینی شده است که در سال 2025 حدود 8 میلیون تن کسری عرضه در کشورهای هند، خاورمیانه، آمریکای جنوبی و آفریقا به وجود خواهد آمد در این میان هند با کسری 2/3 میلیون تن حدود 40 درصد از کسری را به خود اختصاص خواهد داد. منطقه خاورمیانه نیز با کسری 7/1 میلیون تن مواجه خواهد شد از طرف دیگر کشورهای آسیا شمال شرقی و آمریکای شمالی با مازاد عرضه 8 میلیون تن مواجه خواهند شد و این کسری جبران خواهد شد.

روند قیمتی محصول از ابتدای سال 2020 تا اواسط فوریه سال 2021 به شرح جدول ذیل است، همانطور که مشاهده می­گردد، قیمت محصول از 800 دلار بر هر تن از ابتدای سال 2020 به 1300 دلار بر هر تن در فوریه 2021 رسیده است.

همانطور که از نمودار پیداست پس از شروع پاندمی کرونا به دلیل چشم انداز منفی که نسبت به آینده اقتصاد جهانی وجود داشت محصول پلی ونیل کلراید نیز با تضعیف شدید تقاضا روبرو شد، ولیکن از می سال 2020 روند صعودی خود را در پیش گرفت و تا سقف 1400 دلار پیش رفت. از عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت پلی ونیل کلراید می­توان به کمبود کانتینر در سیستم حمل و نقل دریایی اشاره کرد، توضیح آنکه  عدم تعادل تجاری کانتینری که به دلیل افزایش واردات به آمریکا و اروپا بعد از دوران قرنطینه، رخ داده بود باعث شد که صادرکنندگان بدون توجه به اندازه و مقدار بار و صرفه اقتصادی، از هر سایز کانتینری که در دسترس بود استفاده کنند. در کنار کمبود کانتینر طوفان و مه در چین، کره جنوبی و ژاپن نیز بر افزایش قیمت­ بدون تأثیر نبود.  متعاقب کمبود کانتینر، هزینه حمل یک کانتینر ۴۰ فوتی از شانگهای به بندر روتردام هلند از مرز ۴,۵۰۰ دلار عبور کرده و این در حالی است که میانگین ۵ ساله آن حدود ۱,۶۰۰ دلار است. از دیگر عوامل افزایش قیمت در دوره مورد بررسی می توان به تعطیلی موقت برخی کارخانه­ها به دلیل اورهال، کمبود مواد اولیه به دلیل طوفان در لوئیزیانا و تغییرات آب و هوایی اشاره نمود که منجر به بالا آمدن سطح آب در بندرها و عدم امکان تخلیه بار کشتی­های حامل pvc شد.

تحلیلگران عقیده دارند به دلیل ادامه دار بودن همه گیری کرونا و عدم اطمینان به واکسن چشم انداز آتی در زمینه صنعت پتروشیمی و به طور خاص محصول pvc همچنان با ابهام روبرو است و تنها روزنه امید و رونق در صنایع به سیاست­های اقتصادهای بزرگ در زمینه سرمایه­گذاری در زیرساخت­ها، مالیات، بسته­های حمایتی و.. بستگی دارد.

خانه سازی در ایالت متحده در ماه دسامبر 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8/5 درصد افزایش یافت و انتظار می­رود این رشد در سال 2021 نیز همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد. ولیکن به دلیل تنگناهای مالی و نیز به دلیل متوقف شدن برنامه­های اباما در زمینه پل سازی و سرمایه­گذاری در زمینه جاده و زیر ساخت توسط جمهوری خواهان ( در دوره ریاست جمهوری ترامپ)، انتظار می­رود در کوتاه مدت ایالات متحده نتواند در این زمینه­ها سرمایه­گذاری کند.

فعالیت­های ساختمانی در ژانویه 2021 نیز در قاره اروپا کاهش یافته است و شاخص قدرت خرید مدیران اتحادیه اروپا در ماه دسامبر 2020 نسبت به دوره مشابه سال قبل از 4/45 به 1/44 کاهش یافته است که یکی از دلایل اصلی علاوه بر بیماری کرونا مسئله برگزیت بوده است. در خصوص چین، شاخص PMI ساخت چین در ژانویه در محدوده 60 و بالاتر از آن باقی ماند که این رشد همچنان تحت تأثیر سرمایه گذاری دولت در زیرساخت­ها ، از جمله انرژی های تجدید پذیر، پروژه های مسکونی و شبکه های 5G است.

براساس اطلاعات منتشر شده از توسعه صنعت اطلاعات الکترونیکی چین(CCID)، انتظار می­رود این کشور در فاصله سال­های 2020-25، 4/1 تریلیون دلار را برای زیرساخت های جدید هزینه کند. عمده سرمایه­گذاری­های خارجی کشور چین به ویژه در کشورهای نوظهور  به در زمینه جاده ابریشم و زیرساخت خواهد بود. با این حال در سال 2020 به دلیل جنگ اقتصادی بین چین و آمریکا و نیز سطح بالای بدهی­های چین این پروژه­ها مسکوت ماند. با این وجود این تمرکز بر جاده ابریشم دیجیتالی در سال 2021  و نیز بهبود شبکه­های فن­آوری اطلاعات منجر به افزایش تقاضا و متعاقب آن افزایش قیمت محصولات استراتژیک از جمله pvc خواهد شد.

نظرات کاربران