آینده مبهم بازار

دسته بندی اخبار

احسان عسکری معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید در گفت و گو با هفته نامه بورس:

پیامدها و اثرات تغییر در برخی ریز ساختارهای بازار بر وضعیت عرضه، تقاضا و نقدشوندگی بازار سهام، موضوعی است که وابسته به شرایط کلی بازار بوده و باید از منظرهای مختلف مالی رفتار نیز بررسی شود.

در وضعیتی که اعتماد به بازار سهام به دلیل برخی رویدادهای شش ماه گذشته از میان سرمایه گذاران رخت بربسته و اقدامات حمایتی بازارگردانان و صندوقهای تثبیت و توسعه به دلیل محدودیت منابع در اختیار، به بازگشت اعتماد و اطمینان سرمایه گذاران کمک چندانی نکرده است، لذا تغییر در ریز ساختارها نیز تأثیری بر روندهایی که بخش بزرگی از آن ناشی از هراس و ترس است، نخواهد داشت.

اگر چه تغییرات در دامنه نوسان به شکل کنونی از نگاه علمی و تجربه جهانی (در بورسهای توسعه یافته) چندان مورد پذیرش نیست، ولی از نگاه فرصتی برای گذر از دوران پر ابهام در خصوص آینده برجام و توافق میان ایران و گروه 1+5، قیمت ارز در بازار آزاد و نیمایی، بودجه سال 1400 کشور و اقدامات دولت در فروش اوراق در بازار بدهی مناسب ارزیابی می شود.

در مورد نحوه واکنش بازار به این تغییرات به نظر می رسد بازار به محرک های قوی تری نیاز دارد که علاوه بر ایجاد جریان نقدینگی ورودی به بازار که موثر ترین راه حل آن کاهش نرخ بهره در بازار پول و بدهی است، اعتماد سرمایه گذاران را به بازار بازگرداند. در طول ماه های اخیر وعده هایی به سرمایه گذاران در بازار سهام داده شده که برخی از آن ها رنگ واقعیت به خود نگرفته و یا تاثیری بر متقاعد کردن سرمایه گذاران نداشته است.

افزایش سقف خرید اعتباری در صورتی که سرمایه گذار آینده مبهمی را پیش روی خود تصور می کند راهگشا نیست. قیمت گذاری دستوری بر کالاها و خدمات ناشران پذیرفته شده صرفاً به نفع گروه بسیار کوچکی خواهد بود که نقش دلال را در فرآیند تولید تا مصرف ایفا می کنند، البته در این روند سهامداران و حتی مصرف کنندگان نهایی هم زیان خواهند دید، لذا اگر بنا بر سر و سامان دادن بازار سهام و ایجاد جریان نقدینگی ورودی به سهام است، راهکار آن کاهش نرخ بهره انتظاری بازار و خروج کالاها و خدمات شرکت ها از ساز و کار قیمت گذاری دستوری به خصوص برای آن دسته که در بازار شفاف بورس کالا پذیرش و معامله می شوند خواهد بود.

 

نظرات کاربران