آینده بورس با نقش آفرینی تأمین سرمایه ها

دسته بندی اخبار بورس

یکی از نهادهای مالی تاثیرگذار در بازار سرمایه، شرکت‌های تأمین سرمایه هستند. بر اساس قانون اوراق بهادار، شرکت تأمین سرمایه، شرکتی است که به‌عنوان واسطه بین ناشر اوراق بهادار و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و می‌تواند فعالیت‌های تعهد پذیره‌نویسی، بازارگردانی، مشاوره مالی، مدیریت دارایی و سایر فعالیت‌های مشابه را با اخذ مجوز از «سازمان بورس و اوراق بهادار» انجام دهد. شرکت‌های تأمین سرمایه به صورت مستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، بلکه منابع مالی مورد نیاز شرکت‌ها را از طریق انتشار اوراق و جذب سرمایه‌های خرد سرمایه‌گذاران تأمین می‌کنند و در فرآیند تآمین مالی، شرکت­ها را همراهی می‌نمایند.

عبداله دریابر معاون خدمات مالی شرکت تأمین سرمایه امید در گفتگو با هفته نامه بورس:

شرکت تأمین سرمایه امید نیز در زمینه‌های تأمین مالی داخلی، خدمات مشاوره مالی، مدیریت دارایی‌ها، مدیریت سرمایه‌گذاری و بازارگردانی و مدیریت ریسک و مهندسی مالی فعالیت می‌نماید.

  • تامین سرمایه امید در تامین مالی شرکت‌ها، مدیریت دارایی‌ها و مشاور سرمایه‌گذاری چه مقدار نقش دارند؟

شرکت‌ تأمین سرمایه امید با توجه به نیاز شرکت‌ها برای تأمین مالی و ساختار شرکت، با ارائه خدمات مشاور عرضه، روش تأمین مالی متناسب با وضعیت شرکت را بررسی کرده و در فرآیند تأمین مالی شرکت‌ها، تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی را عهده‌دار می‌شود. همچنین شرکت تأمین سرمایه امید از طریق مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درجات متفاوت ریسک (در حال حاضر 7 صندوق)، امکان دسترسی سرمایه‌گذاران به فرصت‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه ایران را با ریسک مدیریت شده فراهم می‌کند و در واقع با بهره‌گیری از دانش و تجربه سرمایه‌گذاری، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را مدیریت می‌کند.

  • حداقل و حداکثر سرمایه شرکت‌های تامین سرمایه باید چه مقدار باشد؟ میزان سرمایه امید را بفرمایید؟

مطابق ابلاغیه شماره 12020140 مورخ 03/06/1398، حداقل سرمایه شرکت‌های تأمین سرمایه پنج هزار میلیارد ریال است و سرمایه شرکت تأمین سرمایه امید در حال حاظر 9.500 میلیارد ریال است. البته تأمین سرمایه امید، برنامه افزایش سرمایه از مبلغ 9.500 میلیارد ریال به 20.000 میلیارد ریال (طی دو مرحله) را در دستور کار سال جاری دارد.

  • چالش تامین سرمایه امید در بازار سرمایه چیست؟

به منظور افزایش سهم تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه، ضروری است شرکت‌های تامین سرمایه امکان قبولی سمت تعهد پذیره‌نویسی مبالغ بالاتری را داشته باشند و این امر مستلزم بهبود نسبت کفایت سرمایه این شرکت‌هاست. لذا افزایش سرمایه شرکت‌های تامین سرمایه می‌تواند به افزایش تامین مالی از طریق بازار سرمایه کمک کند. جذب و نگهداری نیروی متخصص و خبره و لزوم طراحی ابزارهای مالی جدید از دیگر چالش­های این صنعت است.

  • چشم انداز این شرکت برای سال جاری چیست و در خصوص صنعت تأمین سرمایه در بازار سرمایه ایران چه آینده ای را متصور هستید؟

با توجه به روند جذب سرمایه از طریق بازار سرمایه طی سال‌های گذشته، می‌توان چشم‌انداز مثبتی برای جذب سرمایه از طریق این بازار متصور شد. تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و انتظار می‌رود با افزایش شناخت نسبت به بازار سرمایه و همچنین همکاری همه ارکان بازار در راستای ارائه خدمات، تأمین مالی شرکت ها از طریق بازار سرمایه رشد قابل توجهی داشته باشد. همانطور که از گزارش عملکرد 4ماهه سال جاری شرکت مشخص است، برنامه ما، افزایش سودآوری، توسعه سهم بازار خود از بخش خدمات سبدگردانی، مشاوره عرضه و پذیرش انتشار اوراق بدهی و همچنین خدمات پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه است.

  • در خصوص این روزهای بازار سرمایه و علل صف فروش های بازار توضیح دهید.

از عمده‌ترین دلایل صف فروش در بازار وجود فضای بی‌اعتمادی بین سرمایه‌گذاران، عدم وجود محرک برای رشد سهام با وجود ارزندگی اکثریت سهام موجود در بازار یعنی عامل نقدینگی است که این دو عامل منجر به رکود و روند نزولی فرساینده حاکم بر بازار شده است. وجود ابهاماتی همانند بلاتکلیفی قیمت دلار به دلیل مذاکرات ایران بر سر برجام و انتخابات پیش رو از عوامل کاهش انگیزه برای افزایش تقاضا است. نگاهی اجمالی به گزارشات عملکردی شرکت­ها، به وضوح نشان­دهنده وضعیت مطلوب آنها از لحاظ بنیادی است و امیدوارم هر چه سریع­تر نگاه بازار به مقوله ارزندگی معطوف شود.

  • صندوق های سرمایه گذاری تحت مدیریت شرکت و نحوه ورود به این صندوق ها را بفرمایید؟

صندوق های تحت مدیریت تامین سرمایه امید عبارتست از:

1)صندوق بادرآمد ثابت گنجینه امید ایرانیان

2) صندوق با درآمد ثابت امید انصار

3)صندوق سرمایه گذاری سهامی نوید انصار

4) صندوق سرمایه گذاری مختلط گنجینه مهر

5) صندوق سرمایه گذاری قابل معامله سهامی بذرامید آفرین

6) صندوق کالایی زرافشان امید ایرانیان

7) صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی امید ایرانیان

در حال حاضر موارد 1 تا 4 صندوق های صدور ابطالی هستند. نحوه ورود سرمایه گذار جدید به این صندوق ها از طریق ثبت نام از سایت www.omidibfunds.ir  می­باشد. در صورت ثبت نام سرمایه گذار در سامانه سجام احراز هویت بصورت آنلاین انجام شده و ثبت نام نهایی می گردد در غیر اینصورت سرمایه گذار می بایست بصورت حضوری جهت احراز هویت به تامین سرمایه امید مراجعه نمایند.

در حال حاضر امکان درخواست صدور در صندوق های نوید انصار، امید انصار و گنجینه مهر میسر نمی باشد.

واحد های صندوق زر افشان و بذر نیز با دارا بودن کد بورسی در سامانه معاملاتی آنلاین قابل خرید و فروش می باشد.

  • تایید صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری در صندوق ها به چه صورت است؟

تایید درخواست صدور و ابطال در صندوق امید انصار در روز کاری ارائه در خواست صورت می گیرد و تایید درخواست صدور و ابطال یرای صندوق های نوید انصار،گنجینه مهر و گنجینه امید ایرانیان روز کاری بعد از ارائه درخواست انجام می شود.

  • حداکثر و حداقل میزان سرمایه گذاری در این صندوق ها را بفرمایید؟

1) صندوق گنجینه امید ایرانیان: کف واحد ها 50،000 سقف واحد ها 50،000،000

2) حد اقل واحد هر سر مایه گذار 1 واحد حداکثر واحد هر سرمایه گذار 5 درصد سقف واحد های سرمایه گذاری

3) صندوق امید انصار: کف واحد ها 1،000،000سقف واحد ها 40،000،000

4) حد اقل واحد هر سر مایه گذار 1 واحد حداکثر واحد هر سرمایه گذار 5 درصد واحد های سرمایه گذاری

5) صندوق نوید انصار: کف واحد ها 5،000سقف واحد ها 100،000

6) حد اقل واحد هر سر مایه گذار 1 واحد حداکثر واحد هر سرمایه گذار 5 درصد سقف واحد های سرمایه گذاری

7) صندوق گنجینه مهر: کف واحد ها 70،000سقف واحد ها 700،000

8) حداقل واحد هر سر مایه گذار 1 واحد حداکثر واحد هر سرمایه گذار 5 درصد سقف واحد های سرمایه گذاری

نظرات کاربران